×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 7 اردیبهشت - 1403
false
true
تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو رفع موانع تولید و حمایت از کالای ایرانی

به گزارش «گیل بان»، محمد درویشی با اشاره به کارکردهای متنوعی که برای دانشگاه ها در یک کشور مطرح است، گفت: تربیت و آموزش نیروهای متخصص، تولید و انتقال دانش، اجرای پژوهش های بنیادین و کاربردی، کارآفرینی بر اساس شاخص های دانش بنیان و آماده سازی جوانان برای حیات اجتماعی از جمله کارکردهای اصلی و وجه تمایز دانشگاه با بسیاری از نهادهاست.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از شکل گیری ابعاد فردی و اجتماعی شخصیت جوانان و نوجوانان کشور در دانشگاه ها صورت می گیرد، افزود: متأسفانه طی سال های اخیر در زمینه توجه به پرورش جنبه های معنوی و تلاش در عرصه بالندگی دینی و فرهنگی دانشجویان غفلت شده است.

وی با تأکید بر لزوم تربیت متخصصین متعهد و هم تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه های کشور تصریح کرد: توأم بودن دو عنصر تخصص علمی و ایمان در دانش آموختگان دانشگاهی، ضرورتی غیر قابل انکار بوده که نتایج مثبت آن در مدیریت جهادی و توسعه همه جانبه میهن مان متبلور خواهد شد.

درویشی با اشاره به اینکه رشد تک بعدی دانش در دنیای غرب عامل فجایع عظیم و جبران ناپذیری همانند ساخت بمب اتم و کشتار میلیون ها انسان بی گناه در اقصی نقاط جهان بوده است، افزود: حاصل دانش هسته ای در کشورهای غربی منجر به بمب اتم شد، در حالی که دانشمندان متعهد ایرانی کاربردهای صلح آمیز و عام المنفعه آن را به تمامی جهانیان عرضه داشتند.

وی در ادامه به کارکردهای دانشگاه در اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: انسان سازی و پرورش انسان اسلامی، ایجاد روحیه خودباوری، استقلال فکری و تحقق فرهنگ توانستن، تربیت اندیشمند، پی ریزی و ساختن آینده کشور، هدایت جامعه، تربیت دانشجوی متعهد، تضمین سعادت ملت ها، حفظ وحدت و تداوم انقلاب اسلامی از رسالت های بنیادین دانشگاه در تفکر امام (ره) بود.

درویشی با تأکید بر اهمیت باز تعریف نقش دانشگاه در جامعه اسلامی بر پایه اصول علمی و اعتقادی تصریح کرد: در وضعیت کنونی، حفظ و ارتقاء جایگاه ایران اسلامی به لحاظ شاخص های علم و فناوری در سطح جهان ضرورتی مسلم بر عهده دانشگاهیان است که بدون تحقق فرهنگ خودباوری و برخورداری از عظم جدی برای شتاب بخشی به حرکت علمی کشور به درستی محقق نخواهد شد.

وی دستاوردهای کشور در حوزه دفاعی را نمونه ای درخشان از همکاری منسجم صنعت و دانشگاه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان دانست و گفت: این همکاری الگویی بارز از تکیه بر توان فکری و تجهیزاتی داخلی بوده که باید سرمشقی برای سایر دستگاه ها، نهادها و بخش ها باشد.

درویشی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه بسیاری از معضلات گریبانگیر دانشگاه های کشور را برطرف خواهد کرد، یادآور شد: با این اقدام نه تنها کاستی ها و نقاط ضعف موجود در سیستم آموزش و پژوهش رفع خواهد شد، بلکه با تقویت هرچه بیشتر نقاط قوت این سیستم و همپوشانی فعالیت های دو رکن اساسی مسئول تعلیم و تربیت، رسیدن به وضعیت مطلوب با شتاب افزونتری همراه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال 97 به «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)، خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد دانش بنیان و ظهور دانشگاه های کارآفرین در کشور بدون رفع موانع تولید و حمایت از کالای ایرانی حاصل نمی شود.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد