×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 7 اردیبهشت - 1403
false
true
بازسازی ژن های سرکوبگر سرطان به کمک نانو ذرات هیبریدی

به گزارش «گیل بان»؛ میزان بروز سرطان در کشورهای پیشرفته دو برابر بیشتر از کشورهای در حال توسعه است.
در برخی از انواع سرطان، توسعه و پیشرفت بیماری به علت جهش ها یا از دست دادن ژن های ویژه ای که ژن های سرکوب کننده تومور نامیده می شوند، رخ می دهد.
طبق تازه ترین مطالعات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد که نتایج حاصل از آن به تازگی در مجلهNature Biomedical Engineering به چاپ رسید، دانشمندان با استفاده از روشی نوآورانه موفق به ترمیم این ژن ها در مدلی از سرطان پروستات شدند.
ژن سرکوبگر توموری PTEN (Phosphatase and tensin homologue) که بر روی بازوی بلند کروموزوم 10 قرار داشته و دارای 9 اگزون و طولی معادل 105 کیلوباز است، از خاصیت ضد توموری در سرطان های پروستات و بسیاری دیگر از سرطان ها برخوردار است.
جهت دستیابی به این هدف، دانشمندان نانو ذراتی (نانو ذرات هیبریدی پلیمری- لیپیدی پوشش داده شده با پوسته پلی اتیلن گلیکول) را به کمک RNA پیام رسان (mRNA) برای ژن های مذکور بارگذاری کردند که نتایج مشابهی با برخورداری از ویژگی های عملکردی آنها در سلول ها حاصل شد.
این روش به شکل موثری، حتی وقتی سرطان در مرحله متاستاز قرار داشت، سرکوب تومور در موش را بهبود بخشید و می تواند به ایجاد نوع جدیدی از داروهای دقیق برای درمان انواع سرطان منجر شود.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد