×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 9 اردیبهشت - 1403
false
true
اتمام بهسازی ۲ لندفیل رشت و لاهیجان تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ شهرام توانا، با اشاره به تولید روزانه ۲۲۰۰ تن زباله در استان گیلان، اظهار کرد: این زباله‌ها در هفت پهنه پسماندی مدیریت می‌شوند.

وی ۲۵ درصد زباله‌های تولیدشده در گیلان را روستایی دانست و افزود: متاسفانه طی سنوات گذشته زباله‌های روستایی دستخوش تغییرات شده؛ این در حالی است که روستاییان در گذشته زباله‌های خود را در خانه به کود تبدیل می‌کردند اما اکنون با زباله‌های روستایی مانند زباله‌های شهری برخورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند گیلان سرانه تولید روزانه زباله شهری در استان را ۸۵۰ گرم و روستایی را ۶۵۰ گرم دانست و یادآور شد: در حال حاضر دو کارخانه بازیافت در رشت و انزلی داریم که پردازش زباله را انجام می‌دهند، یعنی زباله‌ها مستقیم به محل دفن برده نمی‌شوند.

توانا دو دفنگاه سراوان رشت و تموشل لاهیجان را جزو محل‌های دفن، ساماندهی و بهسازی شده برای زباله‌ها دانست و گفت: این دو محل دفن طی دو سال گذشته ساماندهی شده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم بهسازی دفنگاه‌ها، عنوان کرد: پروژه ساماندهی سراوان ۸۵ درصد و لندفیل تموشل ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ در آینده نزدیک همه دفنگاه‌های استان از آستارا و تالش گرفته تا رودبار و رودسر بهسازی خواهند شد و تل‌انبار زباله نخواهند داشت.

مدیرعامل پسماند گیلان در ادامه بر کاهش ورود زباله به دفنگاه‌ها و کارخانه‌های پردازش تاکید کرد و یادآور شد: لازمه تحقق این امر، تفکیک زباله از مبدا و رعایت اصول مصرف و اجتناب از تولید زباله است.

وی، کاهش تولید زباله، بازچرخش زباله در صنایع تبدیلی و بازیافت را سه استراتژی اصلی ساماندهی پسماند در دنیا دانست و بیان کرد: استاندار گیلان با مطرح کردن معضل پسماند به عنوان ابرچالش، توجه مسئولان ملی را جلب کرده و خوشبختانه با تخصیص اعتبارات، در حال اجرای برنامه‌های طراحی‌شده هستیم.

توانا با بیان این‌که تا پایان سال پروژه‌های بهسازی سراوان و تموشل به اتمام می‌رسند، عنوان کرد: علاوه بر احیای دو کارخانه پردازش رشت و انزلی، کارخانه پردازش لنگرود را احداث کرده‌ایم که هم‌اکنون پیشرفت ۶۲ درصدی دارد.

وی با اشاره به تاخیر ۱۰ ساله احداث زباله‌سوز رشت، متذکر شد: با توجه به احداث زباله‌سوز در سه شهر کشور، امیدواریم شاهد رفع اشکالات زباله‌سوزهای قبلی در زباله‌سوز رشت باشیم، زیرا مدیریت پسماند پهنه شهرستان رشت(شامل رشت و شهرهای پیرامونی) به عنوان تولیدکننده نیمی از پسماند روزانه استان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل سازمان پسماند گیلان همچنین از راه‌اندازی زباله‌سوزهای کوچک‌مقیاس در سایر شهرهای استان خبر داد و گفت: با دستور و پیگیری استاندار گیلان به دنبال راه‌اندازی سکوی مدیریت هوشمند پسماند در سطح استان جهت مبادله کردن زباله‌های قابل بازیافت هستیم.

توانا با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ، خاطرنشان کرد: امکان تحویل زباله‌های تفکیک‌شده‌ی درِ منزل وجود خواهد داشت و امیدواریم با استفاده از این سکوها توسط مردم، شاهد جداسازی کامل پسماندها باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد