×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 22 اردیبهشت - 1403
false
true
آلودگی برخی از باغات زیتون گیلان به آفت مگس زیتون

به گزارش «گیل بان»، مستخدمی تصریح‌ کرد: استانهای زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید زیتون هستند و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده‌اند .

وی با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات اضافه کرد: این آفت از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی‌رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه گانه زیتون خیز کشور در استانهای فوق و البته کمی هم در استان گلستان است .

مستخدمی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می گیرد .

وی تصریح‌ کرد: در سنوات اخیر با پیگیری که این دفتردر بخش‌های اجرا با همراهی سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی انجام داده ؛ خوشبختانه آفت زیتون طی ۳ سال گذشته کاملا کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده که البته این امر رسالت ما را نسبت به سال‌های قبل برای کنترل و مبارزه با این آفت بیشتر خواهد کرد .

مجری طرح زیتون کشور با بیان اینکه امسال با توجه به کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماههای اخیر شرایط بسیار مناسبی برای طغیان آفت مگس زیتون وجود دارد، گفت:دفتر طرح زیتون علاوه بر تخصیص اعتبار در بخشهای مختلف اصلاح و احیای باغات زیتون مانند هرس،تغذیه،پیوند،مدیریت کف باغ و دفع علفهای هرز، بازجوانسازی باغات مسن که همگی در کاهش خسارت مگس زیتون موثر هستند برای اصلاح باغهای آفت‌زده و جمع آوری میوه‌های آلوده به لارو این آفت نیز برنامه و دستورالعمل جداگانه‌ای را مد نظر قرار داده و به سه استان آفت خیز تخصیص داده است .

مستخدمی با تقدیر و تشکر از مدیران و کارشناسان حفظ نباتات جهت ردیابی و پایش مداوم آفت در طول سال و در ایستگاههای ردیابی واقع در سه استان خاطرنشان‌ کرد: دفتر طرح زیتون نیز به عنوان متولی بخش زیتون کشور چندین جلسه در معاونت باغبانی جهت دریافت اطلاعات مربوط به ردیابی و پایش آفت در استانهای هدف و همچنین هماهنگی و برنامه ریزی بهتر در خصوص هدایت عمِلیات های اصلاحی باغات زیتون به منظور کنترل موثر این آفت در سال زراعی جاری برگزار کرده است .

وی تصریح کرد: بهره‌برداران بخش زیتون می‌دانند که خسارت این آفت تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرد و مگس زیتون یک آفت همگانی است که دولت عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد ولی مبارزه اصلی با آفت به عهده باغداران زیتون‌کار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد