×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 17 اردیبهشت - 1403
false
true
لزوم تمایز چای ارگانیک از چای سالم ایرانی

به گزارش «گیل بان»، دکتر ابراهیم آذرپور در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به اینکه محصول فراوری شده از برگ های گیاه چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها بوده و پس از آب بیشترین مصرف را در سطح جهان به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: این نوشیدنی به علت برخورداری از اثرات فراوان دارویی، طراوت و آرامش بخشی مورد استفاده بیش از دو سوم مردم جهان قرار می گیرد.
عضو انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران با بیان اینکه کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت چای رتبه پانزدهم و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را داراست، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف چای در کشور حدود 1.4 کیلوگرم در سال (110 هزار تن، میزان مصرف کل کشور در سال) است.
وی با اشاره به اینکه حدود 100 هزار خانوار به طور مستقیم و غیر مستقیم (در باغ ها، کارخانه ها و فرآیندهایی نظیر بسته بندی) در این صنعت رو به افول مشغول به کار هستند، گفت: سیاست گذاری و برنامه ریزی در خصوص حمایت از چای داخلی نویدبخش افزایش تولید و اشتغال در این حوزه خواهد بود.
آذرپور با بیان اینکه امروزه از اصطلاحات «سالم» و «ارگانیک» به فراوانی در تبلیغات فروش چای استفاده می شود، افزود: این اصطلاحات علی رغم معانی مختلف، گاهاً بجای هم به کار می روند. در نتیجه بهتر است تفاوت بین این دو اصطلاح را در تولید محصولات کشاورزی به خوبی درک کنیم.
وی با اشاره به اینکه در تمامی مراحل تولید از کاشت تا برداشت، جمع آوری و فرآوری چای ارگانیک نباید هیچ گونه مواد شیمیایی (سموم، کودها و افزودنی های شیمیایی) استفاده شود، گفت: در کشاورزی ارگانیک محصولات با رعایت چهار اصل سلامت، مراقبت، اصول اکولوژیک و انصاف تولید، رشد و توسعه پیدا می کنند.
آذرپور با بیان اینکه در فرایند تولید محصول چای سالم، در صورت لزوم می توان از مواد شیمیایی در حد استاندارد و مجاز و نیز با رعایت دوره مصرف استفاده کرد، افزود: با توجه به اینکه در مناطق شمالی کشورمان طی فصل زمستان، دمای هوا به زیر صفر درجه سانتیگراد می رسد، آفات چای به طور طبیعی از بین رفته و عموماً در تولید چای ایرانی نیاز به مصرف هیچ‌ گونه سمی نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: کاربرد اسانس ها و رنگ های غیر طبیعی که موجب تغییر ذائقه مردم نسبت به مصرف چای داخلی و روی آوری آنها به سوی انواع چای خارجی شده اند، می توانند برای حفظ سلامت انسان مضر باشند.
آذرپور افزود: در تولید و فراوری چای ایرانی از این گونه اسانس ها جهت طعم و عطر بخشی، و نیز رنگ ها برای جلب نظر مصرف کنندگان استفاده نمی شود، در نتیجه عطر، طعم و رنگ چای داخلی طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: به جز چند باغ نمونه و کارخانه تولید چای ارگانیک در کشور که تعداد آنها از انگشتان یک دست هم کمتر است، چای ایرانی جزو سالم ترین چای های دنیا به شمار می رود، ولی به دلیل مصرف کودهای شیمایی در فرایند تولید ارگانیک نیست.
آذرپور در پایان با اشاره به اینکه در صورت عدم توجه به چای سالم ایرانی، درآمد اقتصادی کسب و کارهای مرتبط با آن دچار آسیب شده و بر میزان واردات و ارز مصرفی نیز افزوده خواهد شد، تصریح کرد: ورود چای های غیر سالم، می تواند منجر به تهدید سلامت آحاد جامعه و افزایش هزینه ها در بخش بهداشت و درمان کشور شود.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد