×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 10 اردیبهشت - 1403
false
true
دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان برگزار می گردد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ به مناسبت فرا رسیدن دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند فرهاد براتی فرماندار لاهیجان، رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و رضا زنده دل شهردار و دبیر این رویداد به صورت جداگانه پیام های خود را به این جشنواره ارسال کردند.

پیام فرهاد براتی فرماندار لاهیجان:

مایه بسی خرسندی است که بار دیگر شاهد برگزاری جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند به عنوان یک رویداد کلان هنری خواهیم بود. خوشبختانه از اولین دوره برگزاری این جشنواره تا به امروز شاهد پویایی هرچه بیشتر و تاثیرگذاری مثبت این رویداد بر ارتباط هنرمندان مختلف از سراسر ایران با مخاطبان جشنواره بوده‌ایم که این مهم از یک سو معرفی قابلیت‌های فرهنگی شهرستان به سایر استان‌ها و از سوی دیگر پختگی و رشد و تعالی هنر تئاتر در شهرستان عزیزمان را به دنبال داشته است. تئاتر به عنوان هنری انسان ساز که سرشار از عواطف و احساسات بوده می‌تواند با تاثیرگذاری بر مخاطب خود بسیاری از مفاهیم ارزشمند اخلاقی و دینی را به اجتماع منتقل کند همواره مورد حمایت مسئولان و جامعه قرار گرفته و برای مردم نجیب و با فرهنگ شهرستان لاهیجان نیز برگزاری این جشنواره در عروس شهرهای ایران مایه مباهات است. امیدوارم برنامه ریزان، بازیگران و علاقمندان این هنر فاخر در دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند نهایت استفاده را از فرصت مغتنم پیش آمده ببرند و با ارتقای کیفی محتوای نمایش‌ها در کنار تقویت بنیان‌های فکری و اعتقادی مخاطبان خود در راستای شکل‌گیری جامعه‌ای سالم و پویا تلاش کنند. موفقیت، سربلندی و صحت همه هنرمندان میهن اسلامی‌مان را از خداوند منان خواستارم.

 

پیام رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی:

ئاتر خیابانی، یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین گونه‌های هنر نمایشی است که از دیرباز در فرهنگ و هنر ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. این هنر، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون سادگی، صمیمیت و ارتباط مستقیم با مخاطب، همواره مورد توجه و استقبال مردم بوده است. این هنر اصیل به دلیل اجرا در فضای باز و در معرض دید عموم، دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر گونه‌های تئاتر متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: در تئاتر خیابانی، بازیگران و تماشاگران در یک فضای مشترک حضور دارند و به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این ویژگی، باعث ایجاد حس صمیمیت و نزدیکی بین مخاطب و اجراکنندگان می‌شود. به دلیل عدم نیاز به امکانات و تجهیزات خاص، هنری ارزان و قابل دسترس برای عموم مردم است. همچنین به دلیل برخورداری از تنوع موضوعی و تکنیکی، قابلیت انطباق با شرایط و مخاطبان مختلف را دارد. تئاتر خیابانی، علاوه بر جنبه‌های تفریحی و سرگرمی، دارای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی نیز هست. این هنر، می‌تواند در آگاه‌سازی عمومی، ترویج فرهنگ و هنر و ایجاد همدلی و همبستگی در جامعه نقش مهمی ایفا کند. استقبال روزافزون مردم نشان‌دهنده نیاز جامعه به هنری است که بتواند به زبان ساده و ملموس، مفاهیم و ارزش‌های انسانی را به مخاطبان منتقل کند. امیدواریم که با تلاش و همراهی شما عزیزان، شاهد شکوفایی و استمرار این هنر ارزشمند در جامعه باشیم.

 

پیام رضا زنده دل شهردار و دبیر جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان:

هنر نمایش، فرصتی شد تا لاهیجان، پایتخت چای ایران و شهر نمونه گردشگری بار دیگر بتواند ویژگی های فرهنگی، تاریخی، مذهبی، طبیعی و اقتصادی خود را به ایرانیان عزیز و جهانیان معرفی نماید و با زبان هنر برای برجسته سازی نام این شهر قدیمی و پرآوازه برگ زرین دیگری بر صفحات پرافتخار لاهیجان افزوده شود. جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که با تلاش جمعی از دست اندرکاران هنر و مدیریت شهری از اواخر دهه هشتاد شمسی در این شهر متولد شده است، امروز به جایگاه ارزشمندی در هنر نمایش کشور دست یافته و این مهم وظیفه مدیریت شهری و دست اندرکاران این جشنواره را برای برگزاری هر چه باشکوهتر شدن این رویداد بیشتر کرده است. با نمایش می توان حرف های بسیاری را با زبان هنر بیان کرد و برای فرهنگ سازی در مباحث شهروندی این نمایش هست که با مردم سخن می گوید. اندیشه ورزان هنر نمایش بر این باورند که گونه های مختلف نمایش، می‌تواند برای ترسیم چهره بهتر از فضیلت ها کارکردی متفاوت  و تاثیر گذار داشته باشد و تاتر خیابانی از گونه هایی است که در سال های اخیر کارکرد خود را در امر آموزش و نشاط اجتماعی  نشان داده است.مدیریت شهری لاهیجان افتخار دارد در مهر ماه سال 1402 شاهد برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند با حضور هنرمندان مطرح کشور باشد. برگزاری جشنواره های مختلف در شهر لاهیجان ، این شهر را به عنوان شهری شاد و پرنشاط در سطح کشور مطرح نموده و لاهیجان با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و شهروندان به سوی توسعه روزافزون گام برمی دارد. برای برگزاری این جشنواره همه مسئولان ارشد استان، شهرستان، اعضای شورای تأمین و اعضای شورای اسلامی شهر، یاریگر شهرداری، مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند تا جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با بهترین شرایط و کیفیت برگزار شود و جای دارد از همه مسئولان محترم، شهروندان گرانقدر و هنرمندان عزیز برای برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان سپاسگزاری نمایم.

 

دبیرخانه دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان زمان و مکان اجراها را در طی تاریخ های 19 الی 22 مهر 1402 بدین شرح اعلام کرد:

 

منبع: روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد