×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 11 اردیبهشت - 1403
false
true
اخلاق مداری راهبرد جهاددانشگاهی گیلان در دوره جدید است

به گزارش «گیل بان»، دکتر فریبرز جمالزاد در آیین معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و تکریم رئیس قبلی این سازمان که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با ذکر حکایتی از شیخ ابوسعید ابوالخیر، اظهار کرد: هر کسی یک گام به جلو بردارد، مورد عنایت خداوند قرار می گیرد لذا از مهندس رسایی برای گام های زیادی که برای اعتلای جهاددانشگاهی گیلان برداشته، قدردانی می کنیم.

وی اخلاق مداری را استراتژی و محور اساسی فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف دانست و افزود: جهاددانشگاهی متشکل از «جهاد» و «دانشگاه» است و آیه «وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ» را سرلوحه حرکت خودش قرار داده است لذا باید اخلاق مدار باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی گیلان، با بیان اینکه اخلاق در همه حوزه ها و همه تخصص ها باید ارتقا پیدا کند،گفت: راهبرد پژوهشی جهاددانشگاهی استان گیلان براساس اسناد بالادستی، سند پنج ساله، افق 1404 و نقشه جامع علمی کشور شکل گرفته است.

جمالزاد، با اشاره به فعالیت های آموزشی جهادانشگاهی، خاطرنشان کرد: الگوبرداری واحدهای جهاددانشگاهی از سیستم دانشگاه آن چابکی لازم را برای تولید دانش و محصول فراهم نمی کند.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه جهاددانشگاهی متعهد به تولید 21 محصول در طی 25 سال است، خاطرنشان کرد: قطعا جهاددانشگاهی استان گیلان در این حوزه سهم خواهد داشت لذا باید پژوهش ها را به تولید محصول پیوند بزنیم و سازمان گیلان در این امر پیشرو خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی گیلان، با تاکید بر لزوم تخصصی شدن آموزش های کوتاه مدت، عنوان کرد: مرکز آموزش های کوتاه مدت جهاددانشگاهی به اندازه کافی رقیب دارد لذا راهبرد ما تخصصی شدن آموزش هاست.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی، پرورش دانشجو را وظیفه ذاتی جهاددانشگاهی ندانست و یادآور شد: جهاددانشگاهی براساس مقتضیات زمان وارد حوزه آموزش های بلندمدت شده است لذا برای استمرار حیات مراکز دانشگاهی خودمان باید به راه اندازی رشته های تحصیلی مطابق با ذائقه بومی و محلی بپردازیم. برخی از مراکز طی دوره های چهارساله دانشجو می پذیرند، اما با کمبود دانشجو مواجه می شوند و دیگر مخاطب ندارند.

وی از مدیران مراکز علمی – کاربردی جهاددانشگاهی استان خواست نسبت به احصای رشته های مورد نیاز اقدام کنند و گفت: باید کیفیت را در کنار کمیت مدنظر قرار دهیم. دانشگاهی موفق خواهد بود که فارغ التحصیلان خود را برای مدارج عالی در سطح کشور تربیت کرده باشد.

جمالزاد، با بیان اینکه موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی باید کیفیت را سرلوحه خود قرار دهند، اظهار کرد: بیش از 33 درصد از فعالیت های جهاددانشگاهی استان در حوزه فرهنگی است لذا با توجه به فعالیت پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در گیلان باید فرهنگ زیست محیطی را گسترش دهیم.

وی اقتصاد مقاومتی را نیازمند کارهای فرهنگی دانست و عنوان کرد: باید فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی را وسیع تر و عمیق تر کنیم. زمانی در جهاددانشگاهی اشتغال تولید می شود که آموزش، پژوهش و فرهنگ وظایف ذاتی خودشان را به نحو احسن انجام دهند. بی تردید بدون فعالیت فرهنگی و پژوهشی که منجر به تولید محصول می شود، تولید اشتغال رقم نخواهد خورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد