×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 16 اردیبهشت - 1403
false
true
اجرای شخم اول در 82 درصد شالیزارهای شهرستان لاهیجان/ پیشرفت 64 درصدی طرح تجهیز و نوسازی اراضی/ لزوم برخورد قاطع با کارخانجات چایسازی متخلف/ ترغیب کشاورزان به توسعه مکانیزاسیون و بیمه محصولات کشاورزی

به گزارش «گیل بان»، جلسه شورای کشاورزی شهرستان لاهیجان به ریاست مهندس امیر جانبازی فرماندار این شهرستان برگزار شد.
فرماندار لاهیجان در این جلسه با اشاره به تهیه نهاده های کشاورزی و توزیع آن در سطح کشاورزان شهرستان تصریح کرد: با توجه به مواردی که از قبل در ارتباط با تهیه و توزیع نهاده ها توسط روسای محترم شوراهای بخش مرکزی و رودبنه مطرح شده بود، پیگیری های لازم از طریق فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی صورت گرفت و مشکلات در این حوزه تا حد زیادی مرتفع گشت.
مهندس جانبازی با تأکید بر لزوم هماهنگی کامل اداره جهاد کشاورزی شهرستان با روسای شوراهای بخش جهت رفع معضلات کشاورزان و تسهیل تولید محصولات کشاورزی گفت: اجرای شخم اول و عملیات تجهیز در 82 درصد شالیزارهای شهرستان به اجرا درآمده و نیاز است با توجه به بارندگی چند روز آتی و تلاش دستگاه مربوطه شاهد اجرای 100 درصدی و اتمام آن باشیم.
وی با اشاره به هماهنگی های صورت داده شده از سوی فرمانداری لاهیجان و مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در خصوص نیاز آبی اراضی تجهیز شهرستان، تصریح کرد: لازم است نیاز آبی در هر منطقه ای از شهرستان با هماهنگی دستگاه های اجرایی برطرف شود و برای این منظور رهاسازی آب به شکل مقطعی از بعضی حوزه ها صورت گیرد.
فرماندار لاهیجان بر لزوم ترغیب کشاورزان جهت بیمه کردن محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: اداره جهاد کشاورزی می بایست با به کار گیری پتانسیل موجود در مراکز خدمات، مروجین و دهیاران به ترویج بیمه محصولات کشاورزی بپردازد تا شاهد استقبال حداکثری کشاورزان از این طرح باشیم.
وی با اشاره به مزایای مکانیزاسیون کشاورزی و اهمیت ترویج آن در سطح اراضی زراعی منطقه خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانیم مکانیزاسیون کشاورزی را به شکلی بهینه در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت اجرایی نمائیم، بسیاری از مشکلات این حوزه از جمله کم آبی، ضایعات محصولات کشاورزی و … تا حد زیادی برطرف خواهد شد.
مهندس جانبازی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای طرح تجهیز و نوسازی اراضی، تسهیل کاربرد ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون است، افزود: مکانیزاسیون موجب افزایش تولید و بهبود درآمد کشاورزان شده و لازم است همواره در تمامی برنامه ریزی های کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار لاهیجان با اشاره به پیشرفت 64 درصدی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شهرستان خواستار رفع هرچه سریعتر مشکلات در این حوزه شد و گفت: حدود 3000 هکتار از این طرح مربوط به اراضی شهرستان لاهیجان است که اتمام هر چه زودتر آن ضروری است.
وی به وضعیت مناسب بانک نشای برنج شهرستان اشاره کرد و افزود: بانک نشاء شکل پیشرفته طرح تجمیع خزانه هاست که در آن با فراهم سازی کلیه امکانات رشد و پرورش نشاء از جمله آب، نهاده ها، مکانیزاسیون و نیز تحت نظارت نیروهای متخصص و با تجربه نشاءهایی سالم تر و مطلوب تر جهت ارائه به کشاورزان تولید می شود.
جانبازی با بیان لزوم ارسال درخواست کتبی رهاسازی زودتر آب سد به مزارع شالیزاری شهرستان یادآور شد: زمان مناسب رهاسازی آب از سوی ادارات جهاد کشاورزی و مدیریت منابع آب شهرستان تعیین شود تا از سوی فرمانداری به سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای گیلان پیشنهاد گردد.
وی با اشاره به اینکه اولویت ما در مقطع کنونی تامین نیاز آبی جهت اجرای عملیات آماده سازی اراضی است، گفت: سطح زیر کشت برنج شهرستان لاهیجان در مقایسه با سایر شهرستان ها قابل توجه بوده لذا نیازمند مدیریت بهینه شرایط جهت جلوگیری از وقوع هر گونه مشکلی برای کشاورزان منطقه هستیم.
فرماندار لاهیجان با تأکید بر اهمیت موضوع مدیریت مناسب توزیع آب تصریح کرد: مدیریت همزمان تأمین و توزیع آب منجر به افزایش کارایی برنامه های در حال اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به تسریع انعقاد قرار داد با کارخانه های چایسازی گفت: می بایست با کارخانجاتی که در سال گذشته نسبت به پرداخت مطالبات چایکاران مشکل ایجاد کردند و وظایف خود را به درستی انجام ندادند برخودی قاطع صورت گیرد و اوضاع مدیریت شود.
مهندس جانبازی با بیان اینکه انتظار داریم که از ابتدای اردیبهشت ماه بهره برداری از کارخانجات چای صورت گیرد، افزود: شرایط آب و هوایی برای شروع چین بهاره از ابتدای اردیبهشت ماه فراهم است، اگرچه ممکن است شاهد سرمای دیر رس بهاره باشیم، اما پیش بینی اداره چای برای انعقاد قرار داد با کارخانجات جهت تحویل برگ سبز از ابتدای اردیبهشت باشد.
وی با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات متعدد از سوی دستگاه های اجرایی برای رفع مشکلات مردم خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه های اجرایی شهرستان اقدام به برگزاری جلسات و همایش های لازم با حضور افراد مرتبط و دست اندرکاران حوزه فعالیتی خود نمایند تا جهت رفع مشکلات هر حوزه به شکل تخصصی راهکارهای مطلوب ارائه شود.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد