×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
گله‌مندی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از شهرداری‌ها

به گزارش «گیل بان»، هادی نوری امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اشاره به اهمیت مطالعه در جامعه، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هرساله یک هفته را به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب می‌کند که امسال ۲۰ آبان تا ۱ آذر به‌عنوان هفته کتاب‌خوانی در سال ۹۶ برگزیده‌شده است.

وی بابیان اینکه روز شنبه زنگ آغاز هفته کتاب را در دبیرستان شهید بهشتی همراه با نشست کتاب‌خوانی ویژه آموزش‌وپرورش آغاز کردیم، گفت: در این نشست کتاب‌خوان دو نفر از معلمین و سه دانش‌آموز کتاب‌هایی را که خوانده بودند به حاضرین معرفی کرده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه چهارشنبه اول آذر اختتامیه این هفته را با جشن کتاب و کتابداران برگزار می‌شود، افزود: در این اختتامیه از کتابداران برتر استان تجلیل و تقدیر خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به اینکه در فواصل این هفته در سراسر استان برنامه‌های مختلفی را ازجمله نشست‌های کتاب‌خوانی مدرسه‌ای و غیر مدرسه‌ای برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: عصر چهارشنبه نشست کتاب‌خوان ویژه مدیران استانی برای اولین بار داستان برگزار خواهد شد که در این نشست حدود ۵ نفر از مدیران کل کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌اند، تشریح خواهند کرد.

نوری با اذعان به اینکه در استان گیلان به‌طور مجموع ۱۰۷ کتابخانه وجود دارد، بیان کرد: 84 کتابخانه نهادی و تحت اختیار ماست و ۲2 کتابخانه نیز به‌صورت مشارکتی با اشخاص و سازمان‌های دیگر در حال فعالیت است.

وی تنوع جغرافیایی کتابخانه‌ها را به لحاظ گستردگی در استان مطلوب عنوان کرد و تصریح کرد: در خصوص میزان کتاب‌خوانی و مطالعه مردم آمار دقیق وجود ندارد اما میانگین مطالعه کشور ۱۲ الی ۱۵ دقیقه بیان می‌شود که ما نیز همین آمار را در خصوص استان مدنظر قرار می‌دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بابیان اینکه استان گیلان به لحاظ سرانه مطالعه وضعیت خوبی دارد، به سرانه فضای مطالعه در استان اشاره و افزود: استان ازلحاظ سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌ای وضعیت مطلوبی نسبت به گرایش مردم به مطالعه دارا نیست زیرا باوجوداینکه میانگین سرانه فضای مطالعه در کشور دو مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر است در گیلان برای هر صد نفر یک مترو ۲۲ سانتی‌متر وجود دارد.

نوری میانگین جهانی سرای فضای مطالعه را ۸ مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: میان میزان اشتیاق و مطالعه در استان گیلان و امکانات زیرساختی کتاب‌خوانی فاصله و شکاف وجود دارد زیرا مردمی داریم که گرایش به خوانش کتاب دارند اما امکانات موجود کافی نیست.

وی با اشاره به فعالیت اداره کل کتابخانه عمومی استان گیلان در خصوص رفع ضعف مذکور گفت: ما باید ذیل برنامه‌های مافوق عمل کنیم که بر این اساس برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همین راستا است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بابیان اینکه با ورود به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و حضور در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان ارزیابی‌های اولیه انجام‌شده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا بر اساس نیازهای موجود به دنبال تخصیص بودجه باشیم و بر این اساس برنامه پنج‌ساله و در این پنج سال برای هر یک سال فعالیت‌های را انجام خواهیم داد.

نوری برنامه محوری را رویکرد اصلی اداره کتابخانه‌های استان عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم تا با فعالیت‌های برنامه محورانه، شاهد آینده مطلوب‌تری در استان گیلان باشیم.

وی در خصوص طرح وقف کتاب و کتابخانه جهت ترویج فرهنگ مطالعه در استان، خاطرنشان کرد: با تشکیل انجمن خیرین کتاب ساز و برگزاری جشنواره خیرین کتاب ساز که در مراحل نهایی و تحقق این جشنواره هستیم در راستای فرهنگ وقف کتاب‌خوانی و کتابخانه گام‌های مؤثری را برداشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بابیان اینکه هم‌اکنون نیز شاهد وقف کتابخانه‌ها توسط خیرین در استان هستیم به کتابخانه در حال ساخت توسط خیرین در واجارگاه اشاره کرد و افزود: ما در اداره کل تلاش خواهیم کرد تا موانع احتمالی پیش روی خیرین را برداشته و با برگزاری جشنواره خیرین کتاب ساز به ترغیب فرهنگ وقف و نهادینه شدن آن در جامعه گام برداریم.

وی بابیان اینکه از شهرداری‌های شهرهای استان گله‌مند هستم، خاطرنشان کرد: مطابق قانون ماده ۶ تأسیس کتابخانه‌های عمومی کشور بودجه جاری کتابخانه‌های عمومی باید از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌های شهرستان‌ها تأمین شود و بر اساس این قانون، شهرداری‌ها موظف هستند که این نیم درصد را ۱۵ هرماه به‌حساب کتابخانه‌های شهرستان واریز نمایند که متأسفانه در بیشتر شهرستان‌ها، شهرداری‌ها به‌صورت قانونمند به آن پایبند نیستند.

نوری بابیان اینکه بیشتر روسای ادارات کتابخانه‌های شهرستان‌های استان گیلان برای گرفتن این نیم درصد باید به شهرداری‌ها به‌صورت مکرر مراجعه نمایند، گفت: شهرداری‌ها دلیل عدم پرداخت این نیم درصد را نداشتن هزینه و نپرداختن حقوق کارگران شهرداری بیان می‌دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به اینکه باوجود عدم پرداخت‌ها شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی پرزرق‌وبرق از شهرداری‌ها هستیم، تصریح کرد: اگر قرار به برگزاری برنامه‌های فرهنگی باشد، مطلوب این است که شهرداری‌ها اول خود را ملزم به پرداخت این نیم درصد به کتابخانه‌های عمومی استان بدانند.

وی با اذعان به اینکه متأسفانه باید بگوییم بیشتر شهرداری‌های ما در خصوص اعمال قانون نیم درصد توجیه نیستند، خاطرنشان کرد: ما خواهان نظارت جدی روی این بخش از عملکرد شهرداری‌ها جهت پرداخت نیم درصد هستیم.

نوری بابیان اینکه در این خصوص جلساتی را با مقامات استانی و شهرداری‌ها برگزار کرده‌ایم، گفت: شهرداری‌ها باید در این خصوص توجه جدی داشته باشند و به این قانون به‌عنوان یک الزام بنگرند نه اختیار که هر هرگاه وضعیت اقتصادی مطلوب نداشتند آن را پرداخت نکنند.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد