×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
گردشگری صادرات پنهان و صنعت بدون دود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در نشست تخصصی ایران امن که با محوریت امنیت و گردشگری در دانشگاه گیلان برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد شهدا و تشکر از برگزارکنندگان این نشست به امنیت اشاره و افزود: امنیت به زبان ساده یعنی در معرض خطر نبودن یا از خطر محافظت شدن و در مرحله بالاتر عبارتست از رهایی از نگرانی و اضطراب و امیدواری به حال و آینده.

مهندس رحیم حیدری با بیان این که امنیت و دغدغه آن چه فردی چه ملی و چه بین المللی از موضوعات مهم پیش روی انسانهاست، افزود: برخی امنیت یک ملت را چنین تعریف می کنند که یک ملت زمانی امنیت دارد که بتواند بدون خطر از ارزشهای خود حفاظت کند، از جنگ اجتناب کند یا در صورت بروز جنگ ارزشهای خود را با موفقیت حفظ نماید.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص امنیت باید گفت که یک تولید و محصول اجتماعی است و همه نهادهای اجتماعی و ارکان فعال آن از جمله مردم، حاکمیت، پلیس، دستگاه قضا و  برخی دیگر از عوامل در تولید، حفظ و ارتقای سطح آن نقش اساسی دارند و شاخصهای خوب آن نشان توسعه یافتگی است.

حیدری تصریح کرد: در خصوص تاثیر گردشگری بر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می توان گفت صنعت گردشگری پس از پایان جنگ جهانی دوم  با گسترش شهرنشینی، کاهش ساعات کار، توسعه راهها و شبکه های حمل و نقل زمینی، راه آهن و راههای هوایی و با ارتقاء دیدگاههای عمومی به یک پدیده تبدیل شد و توانست خود را به عنوان صنعتی در مقابل منابع انرژی و خودروسازی به عنوان مقام سوم مطرح کند.

وی با اشاره به این که گردشگری صادرات پنهان و صنعت بدون دود است، گفت: گردشگر کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش یا زیارت از جایی که در آن اقامت دارد به جای دیگر سفر می کند مشروط بر اینکه حداقل اقامت او از 24 ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد.

مهندس حیدری با بیان این که صنعت گردشگری و توریسم از دو جنبه دارای اهمیت است، افزود: اولاً موجب آشنایی مردم با فرهنگها، نژادها، اقوام، سرزمینها، گویش ها و سایر مشخصه ها می شود و ثانیاً از نظر اقتصادی یکی از منابع مهم درآمد و ارزآوری و نیز ایجاد اشتغال محسوب می شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در ادامه گفت: کشور ما کشور امنی است ولی باید توجه داشته باشیم که گردشگران خارجی با بمباران تبلیغ منفی علیه ما از جانب نظام استکباری روبرو هستند و اگر شبکه گردشگرپذیری ما فعال شود از نتایج مثبت آن می تواند این باشد که گردشگر متوجه بشود که چقدر از نگرانی ها و ذهنیت ها و پیش فرضهایی که برایش ساخته بودند بی اساس بوده است. جهانگردان می توانند سفیرانی باشند که کشور ما و امنیت موجود در آن را در عرصه بین الملل توصیف کنند.

وی با اشاره به این که برای توسعه گردشگری در کشور نیاز به برخی کارهاست، گفت: تدوین برنامه ای جامع و استراتژیک که اهداف و سیاستها و روشهای اجرایی شدن امور مشخص باشد. وجود زیرساختها و امکانات زیربنایی مناسب حمل و نقل نظیر فرودگاهها، بنادر، حمل و نقل درون شهری، هتلها، امکانات اقامتی، موسسات ارائه دهنده خدمات پذیرایی، فناوری مخابرات، اماکن بهداشتی، آب سالم و… و در نهایت باید تلاش کنیم که سرمایه اجتماعی خود را بیشتر کنیم یعنی اعتماد مردم به همدیگر، اعتماد مردم به حکومت، احترام به قانون توسط حاکمان، رعایت قانون توسط مردم، امید به آینده، تقویت نشاط در میان مردم و هرچیزی که زندگیمان را کم تنش تر، امن تر، کم هزینه تر و شادتر بکند و وجود انسانها یا مکانها یا مناسبتهایی را بعنوان سرمایه نمادین  حفظ و تقویت کنیم.

وی در انتها گفت: سرمایه نمادین در ابتدا  یکی از سرمایه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی، سیاسی، دینی و … است که در نهایت می تواند به سرمایه های نمادین تبدیل شود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد