×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 29 اسفند - 1402
false
true
کودکان حتما عینک آفتابی بزنند/ افزایش خشکی چشم در قرنطینه کرونا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان» دکتر محمدرضا پنجتن پناه نور خوشید را شامل قسمت های مختلف دانست و اظهار کرد: نور خورشید بعد از رسیدن به زمین به دو قسمت نور مرئی و نور نامرئی تقسیم می شود و بخش اعظمی از نور نامرئی آن را اشعه ماوراء بنفش(UV) تشکیل می دهد که بسیار مضر است.

وی با اشاره به اثرات تخریبی اشعه «UV» روی بخش های مختلف چشم، افزود: این اشعه خطرناک باعث ایجاد ناخنک در قرنیه می شود، عدسی چشم را با آب مروارید(کاتاراکت) مواجه می کند و موجب استحاله سلول های شبکیه می شود.

این متخصص چشم، با بیان اینکه اغلب افراد برای خرید عینک آفتابی بیشتر به زیبایی ظاهری و رنگ و برندینگ توجه می کنند، گفت: کار اصلی عینک آفتابی این است که از چشم ها در مقابل اشعه «UV» محافظت کند لذا هرگز نمی توانیم از روی ظاهر و رنگ شیشه و قیمت و برند عینک آفتابی درباره اثر محافظتی آن قضاوت کنیم و استفاده از طیف سنج برای بررسی کارایی عینک آفتایی الزامی است.

پنجتن پناه، یکی دیگر از اصول تهیه عینک آفتابی را رنگ طبیعی در کنار اثرات حفاظتی آن دانست و تصریح کرد: رنگ های قرمز و نارنجی و آبی و… شیشه عینک آفتابی مناسب نیست؛ به ویژه برای افرادی که رانندگی می کنند. در واقع ایجاد اختلال در رنگ علائم راهنمایی و رانندگی ناشی از شیشه عینک آفتابی بسیار حادثه ساز است.

وی متداول ترین رنگ شیشه عینک آفتابی را خاکستری دانست و عنوان کرد: شیشه خاکستری و در برخی از موارد قهوه ای و سبز تغییر قابل توجهی در رنگ اشیا ایجاد نمی کند، اما تجویز عینک آفتابی باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

این متخصص چشم، با تاکید بر لزوم خرید عینک آفتابی از مراکز دارای مجوز وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: مراکز دارای مجوز وزارت بهداشت توسط سازمان استاندارد کنترل می شوند و تهیه عینک آفتابی از دست فروشان درست نیست.

وی ۱۰ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر را بیشترین ساعات در معرض اشعه «UV» دانست و یادآور شد: نباید در معرض این اشعه خطرناک قرار گیریم و بهتر است در ساعات مذکور از رفت و آمد غیر ضروری پرهیز کنیم. افرادی که تحت عمل های لازک قرار گرفته اند، بیماری شبکیه دارند و یا با ناخنک یا آب مروارید مواجه هستند حتما باید عینک آفتابی بزنند.

پنجتن پناه، با تاکید بر لزوم استفاده کودکان از عینک آفتابی، اضافه کرد: چشم کودکان سه برابر بیشتر نسبت به اشعه «UV» حساس است؛ البته عینک آفتابی برای کودکان نباید دسته فلزی داشته باشد. عینک آفتابی هرچقدر سطح شیشه بزرگتر و دسته پهن تر داشته باشد بهتر است و اگر حدقل فاصله عینک با چشم را رعایت کنیم، اثر محافظتی آن افزایش پیدا می کند.

این متخصص چشم، با بیان اینکه استفاده از عینک آفتابی منحصر به روزهای آفتابی نیست، یادآور شد: انعکاس اشعه «UV» از سطوح مختلف یکسان نیست و برف ۹۰ درصد بازتاب اشعه دارد؛ این در حالی است که ماسه های ساحل ۳۰ درصد و چمن سه درصد اشعه «UV» را بازتاب می دهد.

وی استفاده از عینک های پولاریزه را ویژه شرایط خاص مانند رانندگی و دریانوردی دانست و گفت: عینک های پولاریزه نور را در یک جهت عبور می دهند و لذا برای افراد معمولی پولاریزه بودن یا نبودن عینک آقتابی فرقی نمی کند. عدسی های فتوکرومیک نیز که در شرایط مختلف نوری تغییر رنگ می دهند، نمی توانند جایگزین اثرات محافظتی عینک آفتابی شوند، اما برای افرادی که در حال رفت و آمد بین شرایط مختلف نوری هستند، قابل استفاده است.

پنجتن پناه، خشکی چشم را یکی از بیماری های شایع دانست و خاطرنشان کرد: از هر چهار بیماری که به چشم پزشک مراجعه می کنند، یک نفر از خشکی چشم رنج می برد که علائمی همچون سوزش چشم و نوسان دید ایجاد می کند و بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم را دارد و مرتب پلک می زند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به خشکی چشم به نور حساس هستند و چشمشان بعد از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و تلویزیون و رانندگی خسته می شود، تصریح کرد: این بیماری در گروه های سنی مختلف دیده می شود، اما در بانوان و افراد مسن شیوع بیشتری دارد.

این متخصص چشم، «نزدیک بینی ناشی از قرنطینه» را یکی از اصطلاحات جدید روزهای کرونایی دانست و خاطرنشان کرد: ایام قرنطینه موجب افزایش استفاده از گوشی های هوشمند برای کار و تحصیل شد و در نهایت شاهد ایجاد خشکی چشم و نزدیک بینی در افراد هستیم.

پنجتن پناه، با بیان اینکه افراد دیابتی و رماتیسمی و مصرف کنندگان داروهای ضد حساسیت و ضد افسردگی و… نیز مستعد خشکی قرنیه هستند، اظهار کرد: مصرف سیگار و الکل و شیمی درمانی نیز می تواند خشکی چشم ایجاد کند که باید درمان شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد