×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
کنترل آفت پسته، مگس زیتون و آفت شمشاد با همکاری سازمان انرژی اتمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمدرضا عباسی مژدهی با اشاره به برگزاری جلسات علمی متعدد با گروه های پژوهشی سازمان انرژی اتمی از تداوم همکاری های مشترک این دو مجموعه خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه زمینه فعالیت های پژوهشی در بخش های کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان انرژی اتمی در استان گیلان فراهم شده است.

وی آخرین نشست علمی پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با پژوهشگران سازمان انرژی اتمی را در زمینه کنترل یکی از آفات مهم پسته در کشور دانست و افزود: این نشست ها فرصتی ایجاد می کند تا در آینده بتوانیم پروژه های مشترک بیشتری از جمله کنترل آفت مگس زیتون و آفت درختان جنگلی شمشاد را عملیاتی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان درباره دستیابی ایران به انرژی هسته ای، یادآور شد: انرژی هسته ای در حوزه های علمی و پژوهشی مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی بسیار مفید و کاربردی است.

عباسی مژدهی از امضای تفاهم نامه های مشترک با سازمان انرژی اتمی خبر داد و بیان کرد: اعتبارات این پروژه های پژوهشی به بیش از یک میلیارد ریال می رسد و طی امسال بیش از ۱۱۰ عنوان پروژه تحقیقاتی را در زمینه های مختلف باغبانی، آب و خاک، گیاه پزشکی، علوم دامی و… در اقصی نقاط استان در دست اجرا داریم.

وی با بیان اینکه کلیه پروژه تحقیقاتی مذکور کاربردی بوده و می تواند بخش عمده معضلات حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان را مرتفع کند، گفت: البته در کشور با کمبودهای اعتباری ناشی از تحریم مواجه هستیم، اما حمایت های خوب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از پروژه های ما موجب شده شاهد تخصیص اعتبار دو میلیارد ریالی طی امسال باشیم؛ همچنین با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان امکان استفاده از اعتبارات یک درصد پژوهشی استان را نیز داریم تا بتوانیم پروژه های کشاورزی را اجرایی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان شناسایی گونه های گیاهی منحصر به فرد دارویی و بومی استان را در دستور کار این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: این گونه ها برای اولین بار در سطح دنیا معرفی می شود و امیدواریم بتوانیم با معرفی و عرضه آنها به بخش های دولتی و خصوصی شاهد ورود سرمایه گذاران باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از پنج گونه گیاه دارویی بومی را شناسایی کردیم، متذکر شد: البته تعداد گونه های بومی استان که در دنیا بی نظیر هستند، بسیار زیاد است.

عباسی مژدهی ادامه داد: نتایج حاصل از پژوهش های مرکز تحقیقات کشاورزی استان شامل کنترل مرحله به مرحله آفات و بیماری ها از طریق روش های حفظ و نگهداری و به باغی و به زراعی در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

این مقام مسئول، با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان و تخصیص اعتبار چهار میلیارد تومانی جهت راه اندازی ایستگاه تحقیقات ملی کیوی در آستارا، اضافه کرد: همچنین یک اعتبار پنج میلیارد تومانی جهت راه اندازی ایستگاه تحقیقات فندق در رودسر نیز پیش بینی شده است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان در حال اجراست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد