×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
کمبود سرانه فضا مهمترین چالش کتابخانه‌های عمومی گیلان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ یاسر تقوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای رشت با بیان اینکه کسی که با دنیای زندگی بخش کتاب ارتباط ندارد از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است اظهار کرد: برای ملت خسارتی بزرگ است که با کتاب انس نداشته باشد و از این رو می‌توان به معجزه پیامبر اسلام یعنی کتاب قرآن پی برد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان تفاوت رهبری با سایر مسئولان را انس ایشان با قرآن دانست و افزود: امروزه ۳ هزار و ۲۸ کتابخانه عمومی در کشور فعال است که بعد از مدارس و مساجد بزرگترین شبکه محسوب می‌شود و با محدودیت‌های دینی، سنی، و اقشار مختلف نیز مواجه نیست.

تقوی رتبه یک در کشورهای منطقه و جهان اسلام و رتبه چهارم در بین کشورهای اسلامی را از جمله افتخارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور دانست و بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی از محل امانت صرف تبدیل به پایگاه فرهنگی با فعالیت‌های متنوع گشته که در جمعیت‌های کوچک‌تر مانند روستاها تنها پایگاه فرهنگی محسوب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به فعالیت ۸۵ کتابخانه عمومی در این استان گفت: امروزه بیش از ۴۷ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند و قریب به یک میلیون نسخه کتاب در این نهاد موجود است و ۲۷ هزار متر مربع فضای این مجموعه در سراسر استان است.

وی با بیان اینکه شرایط آماری نهاد کتابخانه های عمومی گیلان نسبت به سال ۱۴۰۰ قابل دفاع نیست، تصریح کرد: این موضوع برگرفته از نگاه مسئولان به این نهاد است که امیدواریم اتفاقات مثبتی در این باره ایجاد شود.

تقوی با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ تعداد عضویت افراد در کتابخانه های عمومی از ۲ درصد فعلی باید به ۳۵ درصد برسد، افزود: آمار نیم نسخه کتاب برای هر گیلانی باید به ۴ کتاب یعنی ۱۰ میلیون نسخه برسد و بنای کتابخانه ها نیز باید به ۸ متر مربع برای هر ۱۰۰ نفر برسد.

وی مهمترین چالش در کتابخانه ها را مربوط به سرانه فضا عنوان کرد و افزود: اگر این شاخص توسعه نیابد سایر شاخص‌ها نیز امکان توسعه نخواهد یافت.

تقوی با بیان اینکه اعتبارات تملکی نهاد امسال ۳۵ درصد افزایش یافته است، بیان کرد: میانگین پرداختی شهرداری‌ها کمتر از ۱۲ درصد مبلغی است که باید محقق می‌شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه کتابخانه سازی خیر کثیر است و اگر خیران و مردم پای کار نباشند امکان تحقق چشم اندازهای ۱۴۰۴ را نخواهیم داشت، گفت: سه منبع برای خرید کتاب داریم که اولین آن مردم و خیران هستند و از همه می‌خواهیم که به پویش نذر کتاب بپیوندند تا منابع کتابخانه ای استان غنای بیشتری یابد.

وی با بیان اینکه فضا و منابع کتاب چالش اصلی و علت کمبود حضور مردم در کتابخانه ها است، افزود: کتابخانه مرکزی رشت چند ویژگی مانند خدمات دانش بنیان، بخش سالمندان و اتاق علم و نجوم دارد اما تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات این شرایط محقق نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد