×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 4 اردیبهشت - 1403
false
true
کمبود تحقیقات کاربردی در حوزه گیاه دارویی گاوزبان

رضا خسروی دانش در گفت و گو با خبرنگار «گیل بان»، با اشاره به اهمیت اقتصادی گیاه دارویی گاوزبان تصریح کرد: این گیاه در منطقه اشکورات رودسر کشت شده و در سایر نواحی کوهستانی گیلان به‌ شکل خودرو می ‌روید.
وی ضمن بیان اینکه سالیانه از 670 هکتار باغات گاوزبان گیلان حدود 340 تن گل گاوزبان خشک برداشت می شود، افزود: با توجه به بازارپسندی بالای محصول گاوزبان در داخل و خارج کشور و شرایط مطلوب اقلیمی و ادافیکی گیلان برای پرورش این گیاه دارویی، اهمیت توسعه سطح زیر کشت آن در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان غیرقابل انکار است.
خسروی دانش با اشاره به اینکه هر کیلو گل گاوزبان خشک بین 80 تا 120 هزار تومان به فروش می رسد، گفت: قیمت مناسب این محصول بستر مساعدی را برای تولید و اشتغال فرآهم آورده است.
وی ادامه داد: اختصاص تسهیلات بانکی، توسعه سطح زیر کشت، ایجاد تعاونی های فرآوری و بسته بندی، تبلیغات مناسب و همچنین تولید محصولات متنوع از گل گاوزبان چشم انداز روشنی را برای این محصول راهبردی گیلان ترسیم خواهد کرد.
عضو هیأت مدیره پژوهشکده تحقیقات گیاهان راهبردی گیلان با اشاره به رویکرد کنونی جامعه به مصرف محصولات ارگانیک و سلامتی بخش تصریح کرد: پرورش گیاه گاوزبان به صورت ارگانیک نه تنها منجر به حفظ سلامتی و ارتقای اثربخشی مواد موثره آن می شود، بلکه در افزایش قیمت فروش آن نیز نقش بسزایی دارد.
وی در پایان با بیان اینکه استان گیلان در مقام نخست تولید گل گاوزبان کشور قرار دارد، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون تحقیقات کاربردی محدودی در زمینه های کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، اثرات دارویی و تنوع ژنتیکی این گیاه ارزشمند در استان صورت گرفته است، لذا نیازمند توجه بیشتر پژوهشگران حوزه های مختلف علوم از جمله کشاورزی، گیاهان دارویی، شیمی و داروسازی به این گیاه پر مزیت هستیم.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد