×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
کشت مجدد برنج را توصیه نمی کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان» مریم حسینی با بیان اینکه کشت مجدد برنج باعث آسیب به ساختار خاک و سفره های زیرزمینی می شود، گفت: بهتر است شالیکاران پس از برداشت برنج به کشت دیگر محصولات غیر از برنج اقدام کنند. تناوب در کشت دیگر محصولات علاوه بر کمک به ساختار خاک برای کنترل آفات و بیماری های برنج نیز موثر است.

وی افزود: کشت مجدد برنج در شالیزارهای گیلان بسیار محدود است، زیرا شرایط آب و هوایی این امکان را به شالیکاران نمی دهد.

حسینی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می شود علوفه، سبزیجات و دانه های روغنی را در تناوب با برنج کشت کنند.

وی افزود: در گیلان پس از برداشت برنج، پرورش راتون انجام می شود، راتون رشد مجدد ساقه های بریده شده برنج پس از برداشت است که از دیرباز در مزارعی که اوایل فصل اقدام به برداشت می کنند، پرورش داده میشود.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در خصوص صحت خبر سمی بودن برنجی که از کشت مجدد این محصول در شالیزارها تولید می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مرجع علمی که تحقیقی بر اساس مستندات علمی باشد به موسسه  تحقیقات برنج کشور در این خصوص ارائه نداده است.

وی پیشنهاد کرد: مستندات علمی در خصوص ادعای مذکور به موسسه تحقیقات برنج کشور ارسال شود تا بررسی های لازم انجام شود.

حسینی افزود: معمولا سم و کودی که در شالیزارها استفاده می شود، به دانه برنج نمی رسد. یکی از دلایل آن وجود چندین پوسته است که در مراحل تبدیل شلتوک به برنج سفید از دانه های برنج جدا میشوند. بنابراین نگرانی در استفاده از برنج ایرانی وجود ندارد.

حسینی تاکید کرد: اگر تحقیق علمی مستندی مربوط به وجود آلودگی در مناطقی خاص وجود دارد، بهتر است مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و توسط مراجع ذیصلاح اطلاع رسانی شود و از نگران کردن مردم بدون ارایه مستندات لازم خودداری شود.

وی از مردم خواست تا برای اخذ اخبار معتبر به رسانه های معتبر داخل کشور رجوع کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام /

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد