×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
کتاب احیای صنعت چایکاری و چایسازی شمال ایران منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ کتاب احیای صنعت چایکاری و چایسازی شمال ایران شرح احوال و زندگی تنگ هایچو (محمد کاتوزی) ملقّب به موسیو هایچو از چهره‌های تاثیرگذار در صنعت چایکاری و چایسازی چایکاری در ایران است.

تنگ هایچو (محمد کاتوزی) ملقّب به موسیو هایچو؛ در سال 1279 ه.ش در شهر گواندونگ چین چشم به جهان گشود. وی فارغ‌التحصیل رشته مکانیک از انگلستان بود امّا عمده شهرت وی به واسطه تخصص در چشش چای بود. موسیو هایچو همراه سه کارشناس چینی چای دیگر به استخدام ایران درآمد و راهی ایران شد (سال 1307 ه.ش). موسیو هایچو که به زبان انگلیسی کاملاً مسلط بود سرپرستی گروه چینی را بر عهده داشت. موسیو هایچو پس از حضور در ایران منشاء خدمات زیادی به صنعت چایکاری در ایران شد و بدون تردید نقش ظریف و مهم ایشان در زمینه دانش و فناوری چایکاری و چایسازی و نیز تلاش برای تربیت چایسازان و کارشناسان ایرانی چای نشان از حیات موثرشان دارد. او اولین شخصی بود که گیاهان بامبو و بادام‌زمینی را به ایران آورد. موسیو هایچو در مهر ماه سال 1347 ه.ش درگذشت و در آرامستان آقا سید محمد یمنی لاهیجان به خاک سپرده شد.

کتاب 61 صفحه ای احیای صنعت چایکاری و چایسازی شمال ایران به قلم پروفسور محمد‌رضا کاتوزی و با تنظیم‌ و ویراستاری دکتر ابراهیم آذرپور در خرداد ماه سال 1402 توسط انتشارات راز نهان انتشار یافته است. هدف از انتشار این کتاب این است تا آنهایی که با معاملات چای سروکار دارند یا زندگیشان از طرق درآمد چای می‌گذرد آگاه شوند چگونه از خودگذشتگی و فداکاری فردی خارجی باعث توسعه این صنعت شد. همچنین دانشجویان رشته‌های کشاورزی و تغذیه که استعداد چشش چای دارند با نشان دادن خلاقیت خود نقش پرثمری در راه پیشرفت این صنعت ایفا کنند.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد