×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
همکاری با کشورهای همسایه اولویت اول دولت سیزدهم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ مهدی صفری روز پنجشنبه در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان با بیان اینکه ارتباطات با کشورهای همسایه فعال و مناسب است ، افزود: اما این ارتباط باید دستاورد اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل فعالیت تجاری و صدور خدمات مهندسی جز اولویت کاری دولت و وزارت امور خارجه است

وی افزایش ۲ برابری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه طی بازده زمانی چهارساله را برنامه اصلی دولت و وزارت‌خارجه عنوان کرد و گفت: پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه آسیب‌پذیری اقتصادی کشور را به حداقل خواهد رساند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به حضور رئیس جمهوری در شانگهای و پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری‌ شانگهای اظهار داشت: ما بایستی حدود ۱۰ سال پیش پذیرفته می شدیم اما به خاطر برخی موانع این کار انجام نشد.

صفری با بیان اینکه ایران پتانسیل بالایی برای صدور خدمات مهندسی به کشورهای آسیای میانه همچون ازبکستان و قزاقستان دارد، خاطر نشان کرد: صدور خدمات مهندسی در داخل و خارج علاوه بر آورده های اقتصادی، می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال زایی نیز باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم کریدورهای تجاری و صادراتی گفت: برای اینکه ارتباط با کشورهای همسایه را با توجه به سیاست های دولت جدید اجرایی کنیم، کریدورها و گذرگاه‌های تجاری اهمیت بسیاری دارد، و چنانچه این مسیرها برقرار باشد فعالیت تجاری روان خواهد بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به خط شکنی در مسایل گاز و اینکه موضوع ترکمنستان را با گاز حل کردیم، افزود: اکنون برای تردد با آسیای مرکزی واگن ریلی برای صادرات کم داریم که نیازمند ورود جدی متولیان امر است.

صفری با بیان اینکه کریدور چابهار و زاهدان باید چند سال پیش تمام می شد، اظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین چالش ما ضعف خط ریلی انزلی به کاسپین است که مشکلات در این بخش را باید مرتفع کنیم

وی با بیان اینکه کمرگات باید ۲۴ ساعته فعال باشد، اضافه کرد: از رئیس جمهوری اجازه گرفته شد و صحبت هایی در این موضوع انجام گرفت که کمرگات ما باید ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به مشکل فرماندهی مرزها اظهار داشت: از رئیس جمهوری خواستیم تا فرماندهی را به استانداران بدهند یا حداقل یک فرماندار برای مرز مشخص کنند.

وی به تحریم های ظالمانه و یکجانبه غربی ها علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: اولویت ما پیش نه دور زدن تحریم، بلکه خنثی سازی آن است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد