×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
نخبگان با مطالبه عالمانه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب کوشاباشند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ آیت‌الله رضا رمضانی بعد از ظهر پنجشنبه در وبینار «عاشورا و درس‌های زندگی برای نخبگان» با اشاره به لزوم تحلیل ابعاد مختلف اخلاقی، عرفانی، فلسفی، فقهی، سیاسی و اجتماعی واقعه عاشورا اظهار کرد: عاشورا به عنوان یک معجزه حسی و عقلی، تلقی می‌شود و نخبگان دینی و علمی، علاوه بر نقش تأثیرگذار هدایتی در جوامع بشری، در نهضت و تحولات علمی دنیای معاصر و رشد به سمت تمدن اسلامی نقش دارند.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در برخی بخش‌های علمی، جز ۵ تا ۱۰ کشور برتر دنیا است افزود: نقش نخبگان جامعه در طول تاریخ خصوصاً حیات مسلمانان، در همه بخش‌ها برجسته بوده و نخبگان جامعه باید علاوه بر نخبگی و تأثیرگذاری به اصول نهضت عاشورایی پایبند باشند.

آیت‌الله رمضانی حق محوری، حق طلبی و حق گویی را از جمله اصول نهضت عاشورا برشمرد و گفت: محور حرکت و مطالبه‌گری ها در جامعه باید برپایه حق و حق‌طلبی بوده و خواص و نخبگان دینی و علمی نباید اجازه دهند امکانات، برای ضرر بشریت استفاده شود.

وی با بیان اینکه دین بشریت را به یک انسان عالم، خردورز، متدین و مؤمن با حیات مومنانه می‌رساند ادامه داد: جامعه یا حاکمیت نباید از نخبگان برای تثبیت و ثروت‌اندوزی استفاده کرده وئ همگان باید با تاسی از درس‌های نهضت عاشورا در برابر خودکامگان ایستادگی کنند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت جلوگیری از سو استفاده از نخبگان گفت: نخبگان باید در سطوح مختلف، نقش تربیتی و تعلیمی داشته و نخبگان دینی و علمی در حوزه کاری خود باید در راستای رشد جامعه انسانی و اسلامی گام بردارند.

آیت‌الله رمضانی اصل کرامت‌مندی، کرامت‌پذیری و عزت‌مندی را از دیگر درس‌های نخبگان از عاشورا عنوان و اضافه کرد: جهاد و سخت کوشی از دیگر دروس امام حسین (ع) به نخبگان است و جامعه‌ای رنگ سعادت و خوشبختی را به خود می بیند که مدیریت جهادی داشته باشد.

وی با بیان اصل عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی از دیگر دروس مدرسه حسینی برای نخبگان و یکی از راهبردها در بیانیه گام دوم است گفت: نسل جوان ما امروز دلبسته به همین نخبگان علمی است و همین علوم نقش اتصال به حق را برای بشر می‌تواند ایفا کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه نخبگان باید نسبت به هر ظلمی موضع بگیرند، افزود: نخبگان همچنین باید نسبت به زمینه‌های تحقق عدالت و مطالبه‌گری مداخله کرده و سند چشم انداز عدالت در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تدوین کنند.

آیت‌الله رمضانی، یکی از وظایف مهم نخبگان را مطالبه عالمانه، واقع بینانه و دلسوزانه دانست و گفت: نخبگان همچنین باید در مراحل اصلاح جامعه کوشا باشند و لحظه‌ای در این زمینه درنگ نکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از درس‌های عاشورا و امام حسین (ع) به نخبگان را، اصل حریت و آزادگی برشمرد و تصریح کرد: نخبگان باید به دور از وابستگی به جایی علم را برای اندیشه، تفکر و رشد جامعه دنبال کرده و تلاش کنند تا نسل جوان وارد عرصه علمی شوند.

وی تواضع را از دیگر خصوصیات لازم برای نخبگان جامعه دانست و اظهار کرد: نخبگان جامعه باید نسبت به دین تواضع داشته و خود را جز حافظان و مرزبانان دین بدانند و این خصوصیت را به عنوان یک امر شخصی و شخصیتی در خود تجربه کنند.

وی با مهم ارزیابی کردن نقش نخبگان در مدیریت و رفع مشکلات استان گیلان، گفت: امروزه نخبگان علمی جامعه باید برای حل مشکلات بخش‌های مختلف، تأثیرگذار بوده و نقد عالمانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای مشروعیت و تثبیت انقلاب اسلامی، نیازمند به نیروهای کارآمد در عرصه‌های مختلف هستیم گفت: هر استاد دانشگاه و نخبه علمی و دینی می‌تواند برای رسیدن به تمدن اسلامی و تحقق راهبردهای بیانیه گام دوم، تأثیرگذار باشد…

آیت‌الله رمضانی ابراز کرد: برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند مؤلفه‌هایی از جمله توحید، عدالت، گفتگو، مدارا، در کنار هم بودن، جهاد، تلاش و همت همگانی، خرد جمعی و زیست جمعی مومنانه و حکیمانه هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه دشمن درصدد طراحی رسانه‌ای برای نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: نخبگان جامعه باید دستاوردهای علمی و نظامی را برای دانشجویان تشریح کنند چرا که نشستن ایران در یک طرف میز مذاکره مقابل قدرتمندان جهان نشانه اقتدار نظام اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال فاصله انداختن بین مردم، مسئولان و نخبگان است، اظهار کرد: در پیچ تاریخی، هر چه به وظایف خود عمل کرده و جامعه از تأثیر نخبگان بهره‌مند شود، اقتدار و ضریب امنیتی در بخش‌های مختلف افزایش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد