×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
محل احداث نخستین پارک چند منظوره بامبوی کشور در شهر رودبنه جانمایی شد

به گزارش «گیل بان»، صبح امروز از محل احداث نخستین پارک چند منظوره بامبوی کشور در شهر رودبنه، با حضور بخش دار، مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو، جانشین پژوهشکده تحقیقات، توسعه و ترویج گیاهان راهبردی استان گیلان، دهیار و رئیس شورای اسلامی لاکمه سر بازدید به عمل آمد.

در این بازدید، زمینی به مساحت تقریبی یک هکتار در روستای لاکمه سر رودبنه که از ظرفیت بسیار بالایی جهت توسعه صنعت گردشگری و تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه توریسم برخوردار است، به منظور احداث نخستین پارک بامبو در کشور جانمایی شد.

قرار است در این پارک چند منظوره علمی، گردشگری و کشاورزی که با محوریت کشت و توسعه گیاه بامبو و اجرای تحقیقات کاربردی دانش بنیان در این حوزه احداث خواهد شد، طرح های متنوع گردشگری و صنایع تبدیلی بامبو نیز جهت رونق اقتصادی منطقه به اجرا درآید.
در صورت تأمین اعتبارات لازم از سوی نهادهای مرتبط و سازمان های متولی امر که منوط به رایزنی های نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و نماینده دولت در منطقه خواهد بود، ساختمان مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو، آموزشکده و کارگاه تولید صنایع دستی بامبو و زیرساخت های گردشگری اعم از مجتمع های اقامتی و پذیرایی در این منطقه احداث خواهد شد.

دکتر ابراهیم آذرپور در حاشیه این بازدید به خبرنگار علم و فناوری گفت: هدف اصلی از ایجاد این پارک چند منظوره که امید است با تلاش همدلانه مسئولین شهرستان صورت پذیرد، رونق توسعه بامبو کاری و بامبوبافی به عنوان صنعتی دیرپا و اشتغال زا در مناطق مختلف شهرستان لاهیجان، پایتخت بامبوی کشور است.
مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو با اشاره به اینکه شهر رودبنه همانند منطقه لیالستان از قدمتی طولانی و شناخته شده در پرورش گیاه بامبو برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به کیفیت بامبوی رودبنه و وسعت قابل توجه بامبوزارها، این منطقه ظرفیت قابل توجهی برای اجرای طرح مذکور داشته، و لازم است این پتانسیل ویژه مورد توجه جدی مسئولین استانی و کشوری قرار گیرد.

وی با تأکید بر این موضوع که نیازمند راهبردهای موثر برای ارتقاء تولید بامبو، برند سازی و تنوع گونه های اقتصادی در این بخش هستیم، افزود: گیاه بامبو برای سالیان درازی به فراموشی سپرده شده بود به گونه ای که صدمات بسیاری به صنعت بومی آن در کشور وارد شده است، ولی اکنون با یاری مسئولین امید به احیا و دمیده شدن روحی تازه در کالبد آن می رود.
آذرپور با بیان لزوم بهره برداری از ظرفیت های اقلیمی، خاکی و فرهنگی نقاط مختلف استان گیلان علی الخصوص مناطق لیالستان، رودبنه و بازکیاگوراب لاهیجان برای بهبود وضعیت بامبو، اظهار کرد: این گیاه و تولیدات سنتی صنایع دستی حاصل از آن در جزو میراث ماندگار گیلانیان است که باید در حفظ و تعالی آن از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

سید محمد علوی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به نقش آگاهی بخشی سومین جشنواره بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران نسبت به ارزش این گیاه در شکوفایی اقتصاد منطقه و تأمین معیشت کشاورزان، گفت: در این جشنواره ظرفیت های جدیدی از بامبو مورد بررسی قرار گرفت که با عملی کردن هر یک از آنها می توان ارزش افزوده قابل توجهی را برای گیلان به ارمغان آورد.
بخش دار رودبنه با اشاره به ظرفیت های بومی منطقه از لحاظ پرورش، تولید و تجارت بامبو تصریح کرد: ارائه و اجرای طرحی جامع که در آن نقش هر یک از حوزه های گردشگری، صنایع دستی، و تولیدات تکمیلی بامبو در توسعه این منطقه تعریف شده باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علوی با بیان این موضوع که پارک بامبوی رودبنه نخستین پارک کشور در این حوزه خواهد بود، افزود: در صورت تأمین اعتبارات لازم و راه اندازی این پارک، گام موثری در مسیر پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری منطقه برداشته خواهد شد.

 

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد