×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 28 فروردین - 1403
false
true
لزوم برنامه ریزی عملیاتی برای پویا سازی و استفاده بهینه از ظرفیت روستاها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (شنبه) در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به نقش و جایگاه روش شناسی و برنامه جامع در جهت تحقق پایدار،  اظهار کرد: بر اساس سند آمایش سرزمینی و اسناد بالادستی توسعه، آبادی روستاها امری مهم و ضروری و مورد توجه دولت مردمی و انقلابی است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه راهکارهای هوشمندانه، جامع و آینده نگر برای توسعه روستاهای گیلان تصریح کرد: راهکارها باید به گونه ای باشد که ضمن توانمندسازی جامعه روستایی، منجر به افزایش امکانات موجود در روستا و در دسترس نمودن خدمات مورد نیاز برای روستاییان شود.

نماینده عالی دولت در  گیلان خاطرنشان کرد: باید ظرفیت های بالقوه روستاها از طریق دانش بنیان کردن فعالیت های مورد نظر به مرحله شکوفایی و بالندگی برسد و در این میان اقتصاد روستایی را متحول کند.

دکتر عباسی برندسازی و برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی  و صنایع دستی را موجب توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغالزایی در روستاها خواند و گفت: برنامه ریزی عملیاتی در جهت پویا سازی و استفاده بهینه از ظرفیت های یاد شده از سوی مدیران دستگاه های اجرایی متولی باید بیش از پیش تقویت شود.

وی با اشاره به تاکید دولت مردمی و انقلابی سیزدهم مبنی بر حمایت و توسعه صنایع دستی، افزود: تلفیق صنایع دستی با دستاوردهای علمی و دانش‌بنیان مورد تاکید آیت الله دکتر رییسی رئیس محترم جمهوری بوده که این مهم در گیلان بعنوان استانی ممتاز در حوزه تولیدات سنتی و هنرهای دستی باید مورد توجه باشد.

دکتر عباسی شناسایی و معرفی افراد توانمند در حوزه صنایع دستی و ایجاد شبکه فروش برای تولیدات این بخش را بااهمیت دانست و گفت: شهرداری ها باید با برنامه ریزی و اقدامی موثر، برای صنایع دستی نیز همچون محصولات و سوغات محلی ، بازارچه صنایع دستی را برپا کنند.

استاندار گیلان به موضوع ساخت و ساز منازل روستایی و حمایت دولت در این بخش اشاره و اظهار کرد: ارائه تسهیلات برای ساخت خانه های روستایی موجب دلگرمی ساکنان و ایجاد انگیزه برای کسب و کار روستایی می شود که این امر اقتصاد روستایی را به بلوغ می رساند.

وی ساده زیستی، تعامل و خوداتکایی در امر تولید را از خصوصیات زندگی روستایی برشمرد و افزود: معضل پیری جمعیت حاصل توسعه سبک زندگی شهری است که این پدیده باید با بالندگی و کیفیت افزایی به زندگی در روستا مرتفع شود.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به اهمیت موضوع پژوهش در رفع نارسایی های استان اعم از اشتغال، جمعیت، اقتصاد و … اشاره و بیان کرد: کاربردی کردن پژوهش ها و هدف بخشی به موضوعات برای حل معضلات موجود یک ضرورت است که کمتر به آن توجه شده است.

دکتر عباسی تاکید کرد: باید نتایج پژوهش های صورت گرفته در استان به جامعه ارائه شود، ضمن آنکه باید به منظور مدیریت زمان و بودجه، از اجرای هرگونه پژوهشی که ارتباط موضوعی با نیازها و توانمندی های استان گیلان ندارد اجتناب کرد.

استاندار گیلان یادآور شد: برای حل مشکلات استان پیش از تعریف و اجرای هرگونه پروژه، نسبت به انجام پژوهش های علمی و کاربردی با حضور صاحبان اندیشه در آن موضوع اقدام شود.

در این نشست که فرمانداران شهرستانهای گیلان به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، محمدرضا احمدی سنگری، سیدعلی آقازاده و جبار کوچکی نژاد، نمایندگان مردم شهرستان های رشت و خمام و رسول فرخی نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اعضا نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد