×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 28 فروردین - 1403
false
true
طرح ملی «سرباز مهارت» یکی از پروژه‌های شاخص جهاددانشگاهی

به گزارش «گیل بان»، محمدصادق بیجندی امروز در مراسم اختتامیه چهل و ششمین گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی که در بندرانزلی برگزار شد، با تاکید بر نقش جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، اظهار کرد: نقش و جایگاه نهاد توسعه‌ای در کشورهای توسعه یافته به عنوان مجری سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب قانونگذار و دولت‌ها می‌باشد.

وی با تاکید بر ویژگی‌ها و ساختارهای جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، آموزشی، پژوهش و فناوری، کارآفرینی و اشتغال و تجاری سازی فناوری، افزود: ساختار و ویژگی‌های ساختاری در جهاددانشگاهی باعث شده در حال حاضر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به توان و ظرفیت این نهاد توسعه‌ای باور داشته باشند، به گونه‌ای که پیاده سازی و اجرای طرح‌های ملی مختلفی نظیر طرح سرباز مهارت، مجری آزمون‌های فراگیر، مجری کانون ارزیابی و توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای، آموزش ستاد(سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) ایران را به جهاددانشگاهی واگذار کرده‌اند.

بیجندی در خصوص طرح ملی سرباز مهارت یادآور شد: این طرح براساس تاکید و دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده بهینه از دوران خدمت وظیفه به ویژه برای کسب مهارت‌های مختلف، توسط ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارت خانه و سازمان‌های مختلف در پنج مرحله طراحی و برنامه ریزی شده است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی در حال حاضر با همکاری قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه و وزارت ورزش و جوانان، مجری آموزش‌های مهارتی در ابتدای خدمت در 16 استان است و با تفاهم نامه‌ای که اخیرا با ستاد کل نیروهای مسلح منعقد شده است، انشاالله در همه استان‌ها با همکاری دستگاه‌های مجری پیاده سازی و عملیاتی خواهد شد.

بیجندی ادامه داد: محتوای طرح سرباز مهارت در اختیار جهاد دانشگاهی است و در این راستا از همه پتانسیل‌ها کمک گرفته شد و به دلیل عملکرد واحدهای استانی به سایر استان‌ها هم ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 700هزار نفر ساعت از آموزش های این طرح در 16 شهرستان پایلوت بهره مند شده‌اند، گفت: برای اجرای این طرح دو میلیارد و 529 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان جذب اعتبار شده است.

جهاددانشگاهی متولی بومی سازی منابع زبان های خارجی

وی پروژه بومی سازی منابع زبان‌های خارجی با عنوان Eight را یکی از پروژه‌های شاخص در دست اجرا عنوان کرد و گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری نسبت به شبیخون فرهنگی و جنگ نرم تاکید و توجه لازم را داشتند، جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری “از رویش‌های مبارک انقلاب بوده و باید کارهای گزین انجام دهد” در سال 92 اقدام به تشکیل کارگروهی، جهت تهیه و تدوین منابع بومی سازی در حوزه زبان انگلیسی نموده است.

بیجندی اضافه کرد: در حال حاضر پس از برنامه ریزی بسیار دقیق و بهره مندی از توانمندی‌های مجموعه جهاددانشگاهی و سایر مجموعه‌ها از مجموعه 16 جلدی پیش بینی شده، 10 مجموعه نهایی شده و ضمن اخذ تایید یکی از بزرگترین موسسات آموزشی دنیا در حوزه تالیف کتب آموزشی در 162 مرکز آموزشی و تخصصی و مهارتی جهاددانشگاهی به صورت تدریجی در حال پیاده سازی و اجرا ست.

وی با تاکید بر اینکه باید به بازار بسیار بزرگ آموزش توجه کرد، گفت: در دیداری که با وزیر دفاع داشتیم، ایشان از ما به سبب اجرای طرح حکمت و انستیتو ایزایران که با رویکرد ارائه خدمات علمی و آموزشی به فرزندان نیروهای مسلح انجام می‌شود، تشکر و قدردانی کردند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به راه اندازی دفتر مشترک با انیستیتو ایزایران، گفت: از مجموع 50 هزار و 768 نفری که در طرح باقرالعلوم(ع) ثبت‌نام کرده‌اند، 19 درصد سهم جهاد دانشگاهی بوده که باید سهم بیش از 50 درصد از این جامع هدف را داشته باشیم، در اجرای این طرح ده شهر برتر کرمانشاه، کرمان، ایلام، فارس، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، شیراز و … عملکرد پر رنگی داشتند.

بیجندی با بیان اینکه در همه واحدهای استانی شبکه مجازی فعال است که انتظار داریم بیش از پیش تقویت شود، تصریح کرد: عملکرد ستاد و واحدهای سازمانی بیانگر این است که بنا بر برنامه تدوین شده، به خوبی پیش رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای استخراج و اجرای دوره‌های آموزشی باید از طرح‌های پژوهشی اختتام یافته، بهره گیریم تا جایگاه و برند جهاددانشگاهی را حفظ کنیم، ادامه داد: راه اندازی سازمان مهارتی و تخصصی در قالب یک فرآیند صحیح و درست، راه اندازی رسمی مرکز آزمون، راه اندازی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی، پیگیری طرح‌های کارآفرینی و اشتغال، اجرای طرح سرباز مهارت و ستاد ایران، تهیه و تدوین و تصویب دستورالعمل‌های آموزشی در خصوص هویت بصری و مشتری مداری از جمله برنامه‌های شاخص جهاددانشگاهی است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی بیان کرد: باید در حوزه مشارکت سازمان‌ها و واحدهای استانی با بخش خصوصی تا پایان سال به دستورالعمل مشترک برسیم، هر طرح پژوهشی که در واحدها تصویب می‌شود باید به سمت آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی برود.

وی با اشاره به لزوم بروزرسانی گروه‌های آموزشی، گفت: معتقدیم که 9 گروه آموزشی ما باید بروزرسانی و اصلاح شوند و بیشتر از جایگاه معاونین آموزشی در گروه‌های 9گانه بهره‌مند شویم. همچنین برنامه ریزی و کیفی سازی محتوای آموزشی در مراکز را دنبال می‌کنیم و بر این موضوع تاکید داریم.

بیجندی با بیان اینکه فراهم سازی ورود به آموزش‌های بین‌الملل را در دستورکار داریم، افزود: تقویت نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی را دستور کار قرار دارد.

جهادانشگاهی گیلان مجوز تاسیس مرکز ملی آموزش مهارت‌های پزشکی را دریافت کرد

معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی واحد گیلان اولین مرکزی است که مجوز تاسیس مرکز ملی آموزش مهارت‌های پزشکی را دریافت کرده است.

وی ضمن اعلام آمادگی در اجرا و پیاده سازی طرح‌های ملی و استانی در حوزه آموزش، تصریح کرد: بیان تجربه‌های موفق واحدهای استانی، بومی سازی مبانی زبان‌های خارجی، آشنایی با طرح سرباز مهارت، آشنایی بین واحدی، تدوین و تهیه نقشه راه جهاددانشگاهی، بررسی فرآیند راه اندازی مرکز آموزش مهارت‌های پزشکی از جمله مباحثی بود که در این گردهمایی به اشتراک گذاشته شد؛ امید داریم پس از این گردهمایی شرایط انجام کارهای گزین با کیفیت، شاخص، نوآورانه و بدیع در گستره ملی و استانی بیش از پیش فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد