×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
ضرورت نگاه ویژه سازمان محیط زیست به مسلئه پسماند استان های شمالی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ اسدالله عباسی در کارگروه ملی مدیریت پسماند که به صورت ویدئو کنفرانسی به ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه شرایط استان‌های شمالی با استان‌های دیگر در زمینه مدیریت پسماند متفاوت است، افزود: نگاه تصمیم گیران، برنامه ریزان و کسانی که بودجه و اعتبارات را تصویب می‌کردند، طی سال‌های قبل نسبت به همه استان‌ها در بخش مدیریت پسماند و ساماندهی زباله‌ها، یکسان بود در حالی که شرایط اقلیمی و زیست بوم طبیعی، عواملی است که نمی‌شود زباله‌ها را در پهنه‌ها دفن کرد و باید نگاه ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: شرایط پسماند در پهنه‌های مختلف گیلان با توجه به عملکردهای گذشته، شرایط مطلوبی نیست و چالش پسماند، چالش جدی برای استان است.

استاندار گیلان با انتقاد از کم توجهی به موضوع مهم تفکیک زباله از مبدا، وضعیت پسماند در شهرستان‌های مختلف استان را تشریح و اقدامات عملیاتی تثبیت پهنه سراوان و تصفیه شیرابه‌ها به میزان شش لیتر در ثانیه را بیان کرد.

عباسی افزود: با این میزان تصفیه، پسماند سراوان در این بخش مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان و بازدید مقام عالی وزارت کشور از پهنه سراوان و تاکید در این بخش، گفت: سازمان شهرداری‌ها، شهرداری رشت و استانداری نسبت به ساماندهی منطقه اهتمام دارند و امیدواریم کارنامه قابل قبولی ارائه کنند.

عباسی بیان داشت: آلودگی‌های ناشی از شیرابه‌های پسماند سراوان علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای اهالی منطقه، از مسیر رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود رشت به تالاب انزلی و دریای خزر سرازیر می‌شود که مشکلات زیست محیطی متعددی دارد.

استاندار گیلان ادامه داد: ابرچالش پهنه سراوان، زباله‌ها و پسماند زندان لاکان، تعدادی از بیمارستان‌های رشت و فاضلاب این کلانشهر، منشأ آلودگی دریا و تالاب انزلی هستند که برای ساماندهی موارد مذکور، مطالعات لازم، انجام و اعتبار در نظر گرفته شده است.

عباسی به بازدید از روند اجرای طرح جمع آوری فاضلاب کلانشهر رشت اشاره و اظهار کرد: برای ساماندهی فاضلاب، اعتبار اولیه اختصاص یافته و از مدیران دستگاه‌های متولی خواسته ام با تمام توان در این بخش، فعالیت میدانی داشته باشند.

وی خواستار نگاه ویژه سازمان محیط زیست و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور به مسئله پسماند در استان‌های شمالی شد و گفت: عدم ثبات مدیریت شهری رشت طی سال‌های اخیر، موجب شد از اجرای درست امور به‌ویژه در حوزه مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا عقب بمانند.

عباسی تبیین صحیح و اهمیت گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدا، پردازش زباله‌ها در سایت‌های مشخص، فعالیت مؤثر کارخانه‌های کود آلی و عملیات بخش ریجکتی در زباله سوز به صورت بهداشتی و تبدیل آن به انرژی را با توجه به شرایط فعلی در استان‌های شمالی از راه‌های اجرایی برون رفت از وضعیت کنونی زباله و پسماند عنوان کرد.

استاندار گیلان یادآورشد: این تعهد را از شهرداری رشت گرفته ایم که امسال پهنه سراوان را به طبیعت برگردانند و کاملاً ساماندهی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد