×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
دیدار اعضای انجمن آثار و مفاخر لاهیجان با هنرمند نقاش استاد حسین شاه محمدی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لاهیجان از گالری نقاشی استاد حسین شاه محمدی در لاهیجان دیدار کردند. در این دیدار دوستانه استاد حسین شاه محمدی هنرمند نقاش شرق گیلانی مقیم فرانسه به بازگویی مراحل مختلف زندگی خود برای حاضرین پرداخت. اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لاهیجان در این دیدار به تلاش‌های پیگیر و مستمر این استاد فرهیخته و نقش ارزشمندشان در به تصویر کشیدن فرهنگ و آداب و رسوم روستاهای گیلانی اشاره کردند. در این دیدار، اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لاهیجان ابراز تمایل و اظهار امیدواری کردند که این انجمن در آینده‌ای نزدیک میزبان نمایشگاه نقاشی آثار استاد استاد حسین شاه محمدی و یک مصاحبه اختصاصی با این هنرمند فرهیخته باشد.

خلاصه زندگینامه استاد حسین شاه محمدی:

حسین شاه محمدی متولد متولد سال ۱۳۳۸ در کماچال می باشد. پس از گرفتن دیپلم ادبی در لاهیجان رهسپار مشهد شدند وی در نگارنامه میرک زیر نظر استاد صادق پور شروع به تحصیل در رشته نقاشی کردند و مدتی بعد بعنوان دستیار در مکتب نقاشی اولیاء شروع به آموختن تکنیکهای مختلف نقاشی  کردند. در همان زمان آموزش نقاشی با بیشتر ادیبان، شاعران، نقاشان، مجسمه سازان، موسقیدانان، خطاطان و دیگر هنرمندان ایران آشنا شدند و از آنان نکته ها آموخت. در سال ۱۳۶۲ با سمت معلم نقاشی در آموزش و پرورش در شهر مشهد استخدام شدند. پس از دوسال تدریس این کار را یکنواخت یافتند از آنجایی که عاشق جستجو و آموختن بودند راه سفر را در پیش گرفت ابتدا به شهرهای بزرگ ایران و سپس به استانبول سفر کردند و چندسالی را در آنجا بسر بردند.

در استانبول تحت تاثیر نقاشان بزرگی چون عثمان حمدی بیگ، حوجا علیرضا، ابراهیم چالی، و بخصوص ابراهیم صافی به ساختن تابلوهای اورینتال پرداختند و از آنهمه بسیار آموختند. حسین شاه محمدی پس از اقامت چندساله در استانبول باز هم در پی تجربیات جدید راهی سفر شدند. در ابتدا به شهر پاریس و سپس در شهر تولوز ساکن شدند و در همین شهر موفق به کسب فوق لیسانس در رشته تاریخ اجتماعی هنر و متخصص تاریخ اجتماعی هنر اروپا در قرنهای هفدهم، هجدهم و نوزدم شدند و پس از فارغ التحصیلی چند سالی را هم در مقام استاد دانشگاه تدریس کردند. ولی یکبار دیگر کنجکاوی مانع کار کردنش شد و ایشان دوباره راه سفر را در پیش گرفتند؛ اینبار برای پر بار کردن هنرش راهی موزه های بزرگ دنیا شدند و این سفر هیجان انگیز به مدت پنج سال به طول کشید.

شاه محمدی در این مدت پنج ساله تمامی موزه های بزرگ دنیا از جمله ارمیتاش در سن پترزبورگ، پرادو در مادرید، بریتش موزیوم در لندن، لوور در پاریس و رکس موزیوم در آمستردام را دیدن کردند و با دقت به بررسی آثار ارزشمند هنرمندان گذشته پرداختند.

با توجه به یکسری از تحقیقات علمی و هنری مخصوصا عملی با کپیه کردن از آثار نقاشانی چون رامبراند، روبنس، ولاسکز، دولاکروا به مرحله دیگری از تکامل هنری رسیدند (همانطور که آندره مالرو می گوید یک نقاش نقاشی را در موزه می آموزد).

حسین شاه محمدی تا بدینجا یک زندگی پر ماجرا ولی متنوع داشته او با توجه به سختی راه، زندگی خود را بین سه قاره سپری کرده او برای فهمیدن، دیدن و آموختن همیشه به دنبال انسانی نو، مکانی جدید و زبانی دیگر می گشتند؛ امروز پس از آنهمه سیرو سفر در شهرهای بزرگ اروپا و تمدن ثروتمندش نگاهی به مراتب زیباتر و دقیق تر بر جهان و آنچه بر او می گذرد دارد.

حسین شاه محمدی عضو خانه هنرمندان فرانسه می باشد و در اکثر نقاط دنیا نمایشگاه نقاشی بطور انفرادی و دسته جمعی برگزار کرده که مرتبا با استقبال همگان روبرو شده و شرکت در فستیوالهای بزرگ هنری چون آوینیون، سالن دو پرانس، ربات، استانبول و بسیاری دیگر.

حسین شاه محمدی از سال ۱۳۸۴ تا به خود امروز به روی فرهنگ از دست رفته روستا و آنچه که از آن به جا مانده کار می کند و امروز تمامی وقتش را صرف تحقیق و طراحی و نقاشی و همچنین شناخت آن کرده است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد