×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 29 اسفند - 1402
false
true
دم کشیدن صدای سکوت لاهیجان به برگزاری آئین آغاز برداشت برگ سبز چای در کومله؟؟؟

چرا باید آئین بهره برداری و برداشت برگ سبز چای در استان گیلان ( شنبه ، ۴ اردیبهشتماه سال 1400 ه.ش) با حضور استاندار گیلان و… به جای لاهیجان در مقام پایتخت و خاستگاه چای ایران، در کومله آغاز شود؟؟؟ مگر وسعت باغات چای و تعداد کارخانجات فراوری چای نشان دهنده پایتخت و خاستگاه چای بودن است؟؟؟ مسئولان یادشان رفته است که کاشف‌السلطنه اولین باغ چای خود را در قریه «شیخانبر» لاهیجان احداث کرده بود؟؟؟ مسئولان یادشان رفته است اولین کارخانه چای‌سازی ایران (کارخانه فجر) در سال ۱۳۱۰ ه.ش در زمینی در مجاورت باغ کشاورزی لاهیجان تأسیس شده بود؟؟؟ مسئولان یادشان رفته است کارخانه تاریخی چای هوختیف لاهیجان و کارخانه چای قوام‌السلطنه بازکیاگوراب لاهیجان دو کارخانه تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملّی کشور هستند؟؟؟ مسئولان یادشان رفته است موزه تاریخ چای ایران، آرامگاه کاشف‌السلطنه، رشته تحصیلی چای، پژوهشکده چای کشور و سازمان چای کشور در شهر لاهیجان به‌عنوان پایتخت و خاستگاه چای کشور وجود دارد؟؟؟

تیم مدیریت شهری لاهیجان و شورای دور پنجم لاهیجان نیز که در خردادماه سال 1398 گفته بودند: “تفاهم نامه‌ای با دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران امضا شد که پس از ثبت آن شرایط برای جشنواره‌های مختلف با مشارکت کشورهای تولید کننده چای انجام می‌شود که در این زمینه از سوی نماینده یونسکو تلاش‌ها و رایزنی‌هایی در حال انجام است و لاهیجان به عنوان پایتخت جهانی چای ثبت جهانی می‌شود…” باید پاسخگو باشند که در زمینه ثبت لاهیجان به عنوان پایتخت و خاستگاه چای چه کردند؟؟؟

یادمان باشد لاهیجان به‌عنوان پایتخت و خاستگاه چای ایران شناخته شده و باغات چای آن در هوای با طراوت بهاری شبیه به یک تابلوی نقاشی خیره کننده به نظر می‌رسد، تابلویی که البته با عطر خوش چای تازه کارخانجات درآمیخته است و تابلوی ورودی شهرهای اطراف لاهیجان که در خواب غفلت مسئولان لاهیجان به راحتی از واژه به پایتخت چای ایران خوش آمدید… استفاده می‌کنند، نشان دهنده پایتخت و خاستگاه چای بودن آن شهر نیست. چای صرفاً در لاهیجان محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه میراث و فرهنگ ماندگاری است که ریشه در آداب و رسوم نیاکانمان دارد و نخستین سوغاتی شهر و دیارمان است که از گذشته تا کنون، گرمابخش هر مصاحبت و دیداری بوده است.

به قلم: دکتر ابراهیم آذرپور

دبیر جشنواره ملی بزرگداشت روز جهانی چای در لاهیجان (سال 1394)

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی شکرانه برداشت چای در لاهیجان (سال 1395)

کادر اجرایی اولین جشنواره ملی چای کشور در لاهیجان (سال 1398)

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی گیل بان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اجرای رسالت مطبوعاتی، احترام به مخاطبان و اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد