×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
ثبت جهانی تی تی کاروانسرا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ ولی جهانی چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402  در بازدید از تی تی کاروانسرا گفت؛ مجموعه تاریخی تی تی کاروانسرا در ۱۸ کیلومتری شهر سیاهکل، در داخل روستای بالا رود واقع شده است که از موقعیت جغرافیایی بسیار ارزشمندی برخوردار می باشد و  در حدفاصل رودخانه و کوه در مسیر جاده قدیمی(جاده شاه عباسی) که از سمت سیاهکل به دیلمان عبور می‌کند قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه این بنای با ارزش به عنوان یکی از کاروانسراهای شمال کشور زمینه پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی شده است، اظهار داشت: پرونده این کاروانسرا در شهریور ماه سال جاری در کشور عربستان «شهر ریاض» مطرح و در لیست میراث جهانی قرار گرفته و به ثبت می‌رسد.

او افزود: سازمان میراث‌فرهنگی، جهت واگذاری تی تی کاروانسرا به بخش خصوصی به منظور توسعه گردشگری به صورت اقامتی و موزه‌ای به زودی فراخوان خواد داد.

جهانی در ادامه از بازگشایی غار میلاش به مدت ۳ الی ۴ روز در روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی خبر داد.
مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه غار میلاش یکی از غارهای طبیعی و جوان است که در سنوات گذشته مورد شناسایی و بازدید قرار گرفته است، گفت: چون برای حفاظت و زیرساخت گردشگری این غار با مشکل مواجه هستیم، دهنه غار را بسته‌ایم.

جهانی یادآور شد: اگر سرمایه‌گذار خوب پیدا شود می‌توانیم این غار را واگذار کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در ادامه از هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی میراث فرهنگی برای محوطه‌سازی و سنگفرش غار میکال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ جهت محوطه سازی و سنگفرش آن خبر داد و گفت: قرار بود این غار توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا مورد بهره برداری قرار گیرد اما تاکنون هیچ درخواستی از سوی دهیاری و شورای اسلامی جهت توسعه گردشگری آن صورت نگرفته است که بر اساس ضوابط و مقررات میراث فرهنگی برای جذب سرمایه گذار فراخوان خواهیم داد.

جهانی اضافه کرد: غار میکال در فهرست آثار ملی قرار دارد و متعلق به دوره سلجوقیان است که هم اکنون امکان بازدید آن برای مسافران و گردشگران فراهم می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در خصوص غار خرم‌رود نیز گفت: این غار متعلق به دوره اشکانیان است و مستندسازی‌های آن انجام، درب ورودی و تابلوی آن نصب شده است و بخشی از فعالیت‌های باستان‌شناسی نیز در این غار انجام گرفته است هم اکنون آماده واگذاری به بخش خصوصی جهت توسعه گردشگری می‌باشد.

او خاطرنشان کرد: نظر ما این است که دهیاری و شورای اسلامی این روستا در آن سرمایه‌گذاری کند اما اگر درخواست ندهد به ناچار به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

منبع: روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد