×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
تولید ۳.۵ میلیون اصله نهال در نهالستان های گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ سرخوش کرم زاده با اشاره به اهمیت نهالکاری و گسترش فضای سبز، اظهار کرد: با افزایش جمعیت و گسترش ساخت و ساز و کارخانجات و ماشین آلات در کنار بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع شاهد کاهش فضای سبز و تخریب های زیست محیطی زیادی در دهه های اخیر هستیم.

وی افزایش آلاینده های زیست محیطی و دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای و دمای کره زمین را از دیگر پیامدهای تخریب منابع طبیعی دانست و افزود: با کاهش اکسیژن نیز مواجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه کشورهای دنیا از جمله ایران تصمیم گرفته اند برای احیا و بازسازی زیست بوم های تخریب شده دست به کار شوند، خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور طرح بزرگ و مردمی کاشت یک میلیارد درخت کلید خورده و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، به تکلیف قانونی تبدیل شده است.

کرم زاده، کاشت سه اصله نهال توسط رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری سال گذشته را تکلیف شرعی برای اجرای طرح مذکور دانست و متذکر شد: مردم پا به پای مسئولان در تولید و توزیع و کاشت نهال هستند.

وی از تکلیف تولید هشت میلیون اصله نهال در گیلان طی امسال خبر داد و عنوان کرد: فقط نهالستان پیلمبرا سه میلیون اصله نهال تولید کرده که غالبا از گونه های بومی منطقه است؛ این نهالستان در سال های گذشته حدود یک میلیون اصله نهال تولید می کرد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان نهال های تولید شده در نهالستان های گیلان را از گونه های افرا و توسکا و ون و شیردار و بلوط بلند و مازو و انجیلی و گیلاس وحشی و انواع سوزنی برگان همچون کاج تدا و سرو خمره ای دانست و گفت: در راستای حمایت از زراعت چوب نیز اقدام به تولید گونه صنوبر نیز می کنیم.

وی با بیان اینکه مردم می توانند با مراجعه به سایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، نهال های کاشته شده را به نام خود و همراه با تاریخ و موقعیت کاشت ثبت کنند، متذکر شد: در حال حاضر هشت نهالستان فعال داریم و تاکنون سه میلیون و ۵۰۰ اصله نهال را تولید کردیم که آماده کاشت در ایام درختکاری است؛ البته هدفگذاری برای سال جاری بیش از ۹ میلیون اصله است که بیش از چهار میلیون اصله در بخش دولتی تولید خواهد شد.

کرم زاده با اشاره به توزیع رایگان نهال در فصل درختکاری، اضافه کرد: نهال های تولید شده بین مردم و ادارات و نهادها و مراکز نظامی و آموزشی و مدارس و دانشگاه ها و حاشیه راه ها و کانال ها و… توزیع و در مناطق مستعد کاشته می شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود نهالستان ها را ویژگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دانست و تاکید کرد: خوشبختانه شاهد تولید نهال در روستاها هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد