×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 4 اردیبهشت - 1403
false
true
ترویج فرهنگ مطالعه در راستای کسب سبک زندگی اسلامی

دکتر ابراهیم آذرپور در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «گیل‌بان» تصریح کرد: منابع دینی و مذهبی از مهم‌ترین و ارزشمندترین منابعی هستند که راهنمای بشریت در رعایت آداب زندگی سالم، حفظ سلامتی جسم و روح، و درمان انواع بیماری‌ها به شمار می‌روند.

عضو سرای اهل قلم ایران افزود: قرآن به عنوان پیام هدایت الهی برای انسان، همه زوایای زندگی مادی و معنوی را در برمی‌گیرد و در قرآن کریم واژه «کتاب»، ۳۲۲ بار و واژه‌های «کتاب، کتب و مکتوبات»، ۲۶۳ بار ذکر و پنج معنای مختلف قرآن: «نامه»، «جایگاه ثبت عقاید، اخلاق و اعمال انسان»، «کتاب‌های مقدس انبیای الهی»، « لوح ‌محفوظ» و «عده» را در بردارد.

آذرپور در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه گفت: پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالی ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه می‌یابد. وی ادامه داد: در این راستا عادت نمودن به کتابخوانی لازم و کافی نبوده و باید نسبت به تحکیم و تداوم آن تلاش کرد تا هدف و مقصود مطالعه تحقق یابد.

آذرپور با توجه به ترویج سبک‌زندگی اسلامی کتاب محور بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم که در زمینه اصلاح سبک زندگی مردم موفق باشیم، یکی از اصلی‌ترین راهکارهایش اهتمام نسبت به کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: سیره اهل بیت (ع) مملو از درس زندگی، آزادگی، ایثار، ایمان، تعهد و … است که با مطالعه آن می‌توان زندگی سراسر از خوبی‌ها و نیکی‌ها برای خود و اطرافیان فراهم کرد و آشنایی با سیره ائمه بهترین الگو برای ترویج کتابخوانی است.

آذرپور با بیان اینکه منابع دین مبین اسلام در مقایسه با سایر ادیان توجه ویژه‌ای به مبحث سلامتی فردی و اجتماعی دارد، اظهار کرد: استقرار سبک زندگی اسلامی در کشور ضامن تندرستی و سلامت روانی افراد جامعه خواهد بود.

عضو سرای اهل قلم گفت: منابع و مراجع دین اسلام برگرفته از کلام خداوند متعال، پیامبران و امامان عظیم الشان بوده و دارای پایه‌های استوار علمی می‌باشند. لذا روشن است که درک بیشتر و دستیابی به مفاهیم عمیق آنها در زمینه سلامتی می‌تواند راهگشای مشکلات موجود در مسیر ارتقای سلامت جامعه و درمان بیماری‌ها باشد.

وی اظهار داشت: رساله ذهبیه که توسط ایشان و به درخواست مأمون عباسی نگارش شده، از نفیس‌ترین و گرانبهاترین مواریث اسلامی در زمینه دانش پزشکی است که به اجمال شامل رشته‌هایی از علوم پزشکی، شیمی، تغذیه و بسیاری از علوم دیگر بوده و بخش زیادی از طب پیشگیری را نیز مورد بحث قرار می‌دهد.

دکتر ابراهیم آذرپور نویسنده کتاب لاتین “شفا از منظر گیاهان قرآنی و طب امام رضا (ع)” در ادامه با اشاره به تلاش‌های خود پیرامون تألیف این کتاب 189 صفحه‌ای از سوی انتشارات شاپرک سرخ تهران و به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: گیاه درمانى یک نظام طبى بین ‏المللى و بسیار کهن است که از گیاهان براى پیشگیرى و درمان بیمارى‌‌ها استفاده مى‌کند.

وی با بیان اینکه در طب امام رضا (ع) در مورد گیاه درمانی و کیفیت استفاده از گیاهان در شفادهی بیماری‌ها، احادیث بسیار گسترده‌ای وجود دارد، اظهار کرد: گیاهان ذکر شده در طب رضوی به عنوان یکی از منابع و ارکان موجود، موجب توسعه و گسترش علم گیاه‌ درمانی در طب اسلامی امروز شده است.

آذرپور با بیان این موضوع که ائمه معصومین (ع) برای مراتب تکامل بشر روش‌های خاصی ارائه کرده‌اند، افزود: آنان که بر سر سفره علم و هدایت ائمه معصومین (ع) قرار می‌گیرند، می‌توانند این روش‌های خاص را در زندگی خود پیاده کنند و روح، روان، جسم و جان خود را با قرآن سیراب سازند.

وی یکی از منابع مهم و ارزشمندی که راهنمای بشر در حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها بوده و نیازمند توجه ویژه است را منابع دینی و مذهبی و به خصوص مراجع مهم دین مبین اسلام دانست و گفت: از آنجا که این منابع و مراجع برگرفته از کلام خداوند متعال، پیامبران و امامان عظیم‌الشان هستند، از پایه‌های استوار برخوردارند.

آذرپور با بیان این که درک بیشتر این منابع و مراجع و دستیابی به مفاهیم عمیق آنها در زمینه سلامتی می‌تواند راهگشای تلاش در ارتقای سلامت و درمان بیماری‌ها باشد، افزود: برخی از دانشمندان بر این باورند که علم طب، مبدأ الهی دارد و متکی به وحی است و اهل بیت با آگاهی از منبع نامحدود علم بی‌ پایان الهی، در عرصه پزشکی، بهداشت، تغذیه و سلامت نظرات قابل توجهی ارائه داده‌اند.

دکتر ابراهیم آذرپور نویسنده کتاب‌ “گیاه‌درمانی از منظر طب قرآنی، طب‌الائمه و طب سنتی” در ادامه با اشاره به کوشش‌های خود پیرامون تألیف این کتاب 806 صفحه‌ای از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و همچنین تألیف کتاب‌ 106 صفحه‌ای “گیاهان در آینه احادیث و روایات” از سوی انتشارات راز نهان تهران و به سفارش سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان، بیان کرد: گیاهان ذکر شده در روایات و احادیث هم از نظر خواص و کاربرد و هم از جهت اشاره به رویدادها و وقایعی که همراه با نام این گیاهان آمده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا نام این گیاهان با کلام الهی آمیخته شده است..

 

آذرپور با بیان اینکه اصول حقیقت؛ حق حیات، عبادت، درک و شعور، جزا و رستاخیز از جمله اصول مهمی هستند که با بررسی گیاهان ذکر شده در قرآن و کلام اهل بیت (ع) قابل استخراج هستند، افزود: این اصول می‌تواند هدایت کننده دانشمندان در رعایت مبانی اخلاق انسانی در مورد گیاهان به طور عام و گیاهان دارویی به طور خاص باشد و از آنجایی که نام این گیاهان در کلام اهل بیت (ع) راه یافته حفظ این نام‌ها به طور ابدی تضمین شده و شناخت آنها برای درک بسیاری از آیات قرآن و کلام اهل بیت (ع) لازم است.

آذرپور با اشاره به مطالعه و کتابخوانی که یک راه کم هزینه و موثر در افزایش آگاهی و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است، بیان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله تغییر سبک زندگی، جابجا شدن ارزش‌ها در جامعه، سیستم آموزشی نادرست و … شاهد هجوم فضای مجازی در خانه و محل کارمان بوده و در نتیجه کتاب در غربت و مهجور مانده است.

وی در ادامه گفت: امروزه الزام وجود کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها امری ضروری است و این درحالی است که ماهواره‌ها و رسانه‌های مدرن به خصوص فضای مجازی جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است، هرچند بسیاری دور شدن نسل حاضر از کتاب را نشأت گرفته از مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند،‌ اما به نظر می‌رسد این امر بیش ا زهر چیزی متأثر از فرهنگ باشد تا اقتصاد.

آذرپور با اشاره به واژه کتابخانه‌های عمومی کشور در سند چشم‌انداز «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ هـجری شمسی، نهادی است فرهنگی با هویت اسلامی ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه، دارای کارکردهای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، آموزشی و ارشادی، زمینه ساز ارتقای مطالعه مفید، دارای نیروی انسانی متعهد، متخصص و آموزش دیده با حفظ جایگاه اول کشور در منطقه و موفق در رساندن کشور در زمره پانزده کشور برتر جهان از جهت سرانه فضا، عضو، منابع و امانت کتابخانه ای» اضافه کرد: برای رسیدن به جایگاهی که در سند چشم انداز بیست ساله تعریف شده، باید نگاه جدی‌تری به حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور داشته باشیم زیرا عقب ماندگی در این زمینه، جبران ناپذیر است.

دکتر آذرپور با تأکید بر اهمیت و نقش کتابخانه های عمومی (بیش از ۳ هزار و ۵۰۴ باب) در گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه افزود: کتابخانه‌های عمومی به جهت در دسترس داشتن منابع اطلاعاتی و فضای کتابخانه ای رایگان آموزشی و پژوهشی عامل اصلی انتقال میراث‌های علمی، فرهنگی، ادبی و هنری گذشته به آینده بوده و کتابداران آشنا به هنر کتابداری و برقراری ارتباط انسانی می‌توانند نقش مهم کتابخانه های عمومی را در جامعه تثبیت کنند.

آذرپور خاطرنشان کرد: مطابق پژوهش‌های انجام شده، میزان سرانه مطالعه کشور در هفته یک ساعت و ۳۰ دقیقه و روزانه ۱۳ دقیقه بوده و بیشترین سهم از مطالعه متعلق به کتاب‌های رمان و داستان است و پس از آن با فاصله سهم مطالعه کتاب‌های دینی قرار دارد؛ این مسئله نشان می‌دهد که جریان تولید کتاب‌های دینی در کشور ما طی سال‌های اخیر نتوانسته است با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. وی براساس پژوهش‌های انجام شده تصریح کرد: با افزایش سن، خواندن کتاب‌های تاریخی، معارف دینی و زندگی‌نامه افزایش می‌یابد و در برابر آن، خواندن کتاب‌های رمان و داستان و هنر، تخصصی و حرفه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

عضو سرای اهل قلم ایران افزود: به طور خلاصه می‌توان راه‌های تبلیغ و گسترش فرهنگ کتابخوانی را در جامعه به صورت زیر خلاصه کرد: آشنایی و آگاهی بخشی اهمیت و فواید کتابخوانی؛ انگیزه و تشویق به مطالعه و کتابخوانی؛ ارایه آموزش‌های لازم برای مطالعه انفرادی و گروهی؛ نگرش سنجی از وضعیت کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه در گروه‌های مختلف سنی، جنسی، تحصیلاتی و… ؛ ایجاد کتابخانه‌ در منزل، مکان‌های عمومی، تفریحی و …؛ تشکیل کمیته‌های کارشناسی انتخاب کتاب به منظور سطح بندی کتب موجود و ارایه سیر مطالعاتی (معرفی منابع) در تمام سازمان‌های درگیر؛ تهیه کتابخوان‌های الکترونیک، نرم‌افزارهای اندرویدی، تشکیل گروه‌های مطالعاتی همسال در جامعه و در سازمان‌های مختلف؛ تشکیل گروه‌های مشاوره به منظور هدایت و راهنمایی مخاطبان به صورت انفرادی یا گروهی؛ اعمال سیاست‌های تشویقی (مسابقات، جوایز، هدایا، یارانه، اردو) کلاس‌های آموزشی و…؛ حمایت از ناشران، مولفان و نویسندگان با ارایه تسهیلات چاپ، خرید و معرفی آثار و … ؛ انجام تبلیغات به منظور معرفی و شناسایی کتابخانه‌ها، خدمات کتابخانه‌ای و…؛ برگزاری هفته‌های کتاب و معرفی بهترین‌های کتاب در عرصه‌های مختلف؛ اهدای کتاب به عنوان هدیه یا پاداش و ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب.

دکتر آذرپور در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی توجه به کتاب و کتابخوانی، یکی از نشانه‌های رشد و تعالی فرهنگی است، برای حرکت به سمت برپایی تمدن نوین اسلامی؛ ترویج و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضرورتی انکار ناپذیر می‌باشد و باید همگانی و فراگیر شود، همان‌گونه که مقام معظم رهبری هم در اهمیت این موضوع می‌فرمایند” امروز کتابخوانى و علم‏ آموزى، نه تنها یک وظیفه ‏ى ملى، که یک واجب دینى است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد