×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
تامین۴۰ درصد از انرژی تجدیدپذیر جهان توسط جنگل ها

به گزارش «گیل بان»؛ جنگل ها علاوه بر نقش های شناخته شده و ملموسی که در زندگی روزمره انسان ها ایفا می کنند، فواید فراوان دیگری نیز دارند که همواره از دید بشر پنهان مانده است.

برای مدت ها تصور می شد که درختان تنها دارای نقش های عملکردی و یا زینتی هستند. به عنوان اشیائی در پس زمینه یا حاشیه خیابان ها و پارک ها، شهرها را تزئین می کنند. برای استراحت و آسایش انسان ها از نور خورشید سایه اندازی کرده، و در نهایت کاغذ و سوخت، میوه و آجیل آنها تامین می کنند.

با وجود همه اینها درختان مزیت های دیگری نیز دارند که تقریباً از چشمان بشر مخفی مانده است. جنگل ها بی سر و صدا در حاشیه کار خود را انجام می دهند. به شکل مخفیانه آب مورد نیاز ما را پاکسازی کرده، هوای ما را تصفیه می کنند و از ما در برابر تغییرات اقلیم محافظت به عمل می آورند. آنها فرشتگان نگهبان بیش از یک میلیارد بشر ساکن کره زمین هستند. غذا، دارو و سوخت را برای افرادی که ممکن است به این منابع از هر جای دیگری دسترسی نداشته باشند، فراهم می آورند. جنگل ها بیش از سه چهارم تنوع زیستی زمینی جهان را در خود جای داده اند و خانه و پناهگاه بسیاری از فقیرترین مردم جهان هستند.

جنگل ها سوپرمارکت های طبیعی زمین هستند

بیش از سیب و پرتقالی که گهگاه از درختان باغات می چینیم، جنگل ها بازارهای حقیقی مواد غذایی هستند. علاوه بر آجیل و ادویه هایی که از این سبد غذایی گسترده به دست می آیند، تقریباً 50 درصد میوه هایی که مصرف می کنیم از درختان جنگلی تامین می شوند.

نقش جنگل ها به عنوان بیمه عمر بشر

تقریباً برخی جوامع برای تامین منابع غذایی خود منحصراً به جنگل­ها وابسته هستند. در حدود ۴۰ درصد فقر شدید روستایی- حدود ۲۵۰ میلیون نفر- در نواحی جنگلی و ساوانا زندگی می کنند. برای این جوامع، جنگل های پویا و درختان، شاهرگی حیاتی و تضمینی در مقابل گرسنگی محسوب می شوند.

جنگل ها و تامین آب

جنگل ها بخش بزرگی از آب آشامیدنی را برای بیش از یک سوم بزرگ ترین شهرهای جهان از جمله نیویورک و بمبئی فراهم می کنند. بسیاری از منابع رودخانه ها و جریان ها در جنگل ها قرار دارد. درختان همانند فیلترها عمل کرده و برای ما آبی پاک که برای یک زندگی سالم حیاتی است، فراهم می آورند.

جنگل ها و تامین انرژی

حدود یک سوم جمعیت جهان از چوب به عنوان منبع انرژی برای نیازهایی از قبیل پخت و پز، آب جوش و حرارت استفاده می کنند. چوب های جنگلی در حدود ۴۰ درصد از انرژی تجدیدپذیر جهان را تامین می کنند. با وجود اینکه درختان دوباره رشد می کنند، اما باید تاکید بیشتری از سوی جهانیان بر استفاده پایدار از این منابع جهت حفاظت از جنگل ها در برابر تخریب صورت گیرد.

جنگل های ابرقهرمان

جنگل ها و درختان قهرمانان ما در مبارزه با تغییرات اقلیم هستند. آنها آب و هوای شهرها را به وسیله خنک کردن طبیعی هوا و حذف آلاینده ها پایدارتر می کنند. سلامتی جسمی و روحی بشر را با فراهم کردن مکان هایی برای کسب آرامش و استراحت حفظ می کنند. از تخریب زمین جلوگیری کرده و با فراهم کردن زیستگاه های زندگی گیاهان و حیوانات در مقابل از دست رفتن تنوع زیستی می ایستند.

جنگل ها به عنوان ذخایر کربن

جنگل ها سالانه معادل ۲ میلیارد تن دی اکسید کربن را جذب می کنند. زمانی که درختان قطع می شوند، این دی اکسید کربن به داخل هوا آزاد می شود. در حقیقت جنگل زدایی، علت دوم تغییرات اقلیم پس از سوزاندن سوخت های فسیلی است. این تقریباً ۲۰ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای را شامل می شود- بیش از کل بخش حمل و نقل جهان.

جنگل ها و رونق صنعت گردشگری

درختان کاهنده استرس هستند. گردشگری مبتنی بر طبیعت سه برابر بیشتر از کل صنعت گردشگری در حال رشد بوده و در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. بررسی ها نشان داده اند که فضاهای سبز و پوشش درختان در شهرها منجر به کاهش یافتن چاقی و جرم می شود. به عنوان مثال، میزان چاقی کودکانی که در مناطق با دسترسی خوب به فضاهای سبز زندگی می کنند کمتر از کودکانی است که محروم از آن هستند.

با توجه به موضوعات مطرح شده، جنگل ها نقش هایی کلیدی در زندگی ما ایفا می کنند که همانند رازهایی حتی قادر به تشخیص برخی از آنها نیستیم. هفت مورد ذکر شده تنها گوشه ای از مهمترین عملکردهای جنگل ها بوده که تاکنون از چشمان اکثر مردم مخفی مانده بود. مطالعه بیشتر در این خصوص منجر به گسترش دامنه دید بشر نسبت به معجزات و حکمت الهی در آفرینش درختان و جنگل ها می شود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد