×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
۱۲ دی ماه روز بزرگداشت رشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ دوازدهم دی‌ماه سال ۹۳۶ هجری شمسی رویدادی تاریخی در گیلان‌زمین به وقوع پیوست و شهر رشت در این روز با ورود سلطان محمد به عنوان نماینده شاه طهماسب صفوی به گیلان به‌عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انتخاب شد. در سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد روبرت واهانیان که یکی از تاریخ شناسان بزرگ و ارشد رشت است، روز ۱۲ دی ماه به مناسبت مرکز استان شدن این شهر در زمان حکومت سلسله‌ی صفویان، به عنوان روز تولد این شهر و به نام روز نکوداشت شهر رشت پیشنهاد شد. این روز در سال ۱۳۹۴ به افتخار نکوداشت شهر رشت به این عنوان نام گذاری شده است. شهرداری رشت پس از هم‌اندیشی با صاحب‌نظران و متخصصان و همچنین تهیه تقویم مشخص، این روز را به‌عنوان روز رشت برگزید و هفته منتهی به دوازدهم دی ماه نیز هفته رشت نام گرفت.

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان در ۴۹ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. شهرستان رشت با ۱۳۶ کیلومتر مربع مساحت، در بخش شمالی با دریای خزر، در بخش‌ های غربی با بندر انزلی و صومعه سرا، در بخش جنوبی با شهرستان رودبار و در بخش‌ های شرقی با آستانه اشرفیه و لاهیجان هم جوار است.

استان گیلان در میان ارتفاعات البرز و دریاچه خزر قرار گرفته است. تاثیر متقابل این دو پدیده جغرافیای باعث شده است که استان گیلان دارای بارندگی زیاد، دمای معتدل و پوشش گیاهی انبوه و سرسبز باشد.

در این استان، اختلاف دمای شب و روز چندان چشمگیر نبوده و با وجود بارندگی بسیار زیاد، روزهای سرد و یخبندان در این استان بسیار اندک است، اما نباید از درجه بالای رطوبت در این استان نیز غافل شد. میانگین دمای سالانه استان گیلان در حدود ۸ درجه است. سواحل جنوب غربی نیز در مقایسه با سواحل جنوب شرقی سردتر هستند.

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان دارای آب و هوای گرم و شرجی در ایام تابستان و سرد و مرطوب در ایام زمستان است، با این حال در میان شهرستان های حاشیه دریای خزر به عنوان یکی از معتدل ترین مناطق شهری شناخته می شود. این آب و هوای مدیترانه ای سبب شده است که رشت به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری در ایران معرفی گردد.

شهر رشت در سال ۹۴ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو، ثبت شد.

علت معرفی شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی، وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی و فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره است. از برنامه‌ها و راهبردهای مهم شهر رشت با پیوستن به این شبکه، افزایش آگاهی عمومی درباره تغذیه و خوراک، برندسازی خوراک محلی برای معرفی به دنیا، توسعه توریسم غذایی و به اشتراک‌گذاری دانش و تحقیقات علمی مرتبط با خوراک و تغذیه به دنیا بوده است.

(شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به‌راه افتاد که از خلاقیت به‌عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. این شهرها برای رسیدن به اهداف مشترکی با هم کار می‌کنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی.

با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند. پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان باعث دستیابی به تجارب تمام شهرهای عضو این شبکه می‌شود و پیوستن به این شبکه صرفا برای پیشرفت اقتصادی نیست بلکه باعث می‌شود که شهرهای مختلف با یکدیگر و مفهوم صلح بیشتر آشنا شوند و این تعامل موجب می‌شود که درک و زندگی آنها از یکدیگر تحت تأثیر قرار بگیرد که این هدف نهایی یونسکو است.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق را پوشش می‌دهند: صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی.

شبکه شهرهای خلاق، همکار ممتاز یونسکو است و نه تنها سکویی برای تأمل بر نقش خلاقیت به‌عنوان اهرمی برای پیشرفت پایدار است بلکه محل پرورش فعالیت و نوآوری است.)

منبع: پایگاه اطلاع رسانی کمیسیون ملی یونسکو ایران

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد