×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
برنج سال گذشته تعیین تکلیف شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ کیوان حسن پور با اشاره به تاکید اساسنامه تعاون روستایی بر خدمات رسانی به کشاورزان و روستاییان، اظهار کرد: تعاون روستایی سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت را دنبال می کند.

وی استان گیلان را دارای ۳۶۳ تعاونی روستایی دانست و افزود: از این تعداد، ۲۵۵ تعاونی فعالیت خوبی دارند و حدود ۱۰۰ تعاونی غیر فعال هستند که به دنبال فعال سازی این تعاونی ها و یا تلفیق آنها با تعاونی های فعال هستیم.

مدیر تعاون روستایی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به فعالیت ۱۵ اتحادیه شهرستانی، اضافه کرد: هر سه تا پنج تعاونی می توانند یک اتحادیه تشکیل دهند و لذا در حال حاضر ۶ اتحادیه استانی داریم.

حسن پور، با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی استان ۱۵ اتحادیه شهرستانی را مدیریت می کند، گفت: این اتحادیه ها شامل تولید، تعاون روستایی، دامداران، مرغداران، چایکاران و زنبورداران و… است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای گیلان در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: ۷۰ محصول کشاورزی داریم که ۲۰ محصول از جمله برنج استراتژیک است؛ برنج نقش مهمی در زنجیره غذایی کشور دارد و بعد از مازندران بیشترین تولید برنج در گیلان اتفاق می افتد.

مدیر تعاون روستایی گیلان از برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان در راستای مکانیزاسیون و آبخیزداری و استفاده از نهاده هایی مانند کود و بذر اصلاح شده و… خبر داد و بیان کرد: امسال ۲۳ هزار و ۸۰۰ تن کود یارانه ای را وارد گیلان کردیم و حدود ۲۱ هزار تن توسط کشاورزان جذب شد.

وی با بیان اینکه توزیع بذر اصلاح شده و کود یارانه ای، تسطیح اراضی، آبخیزداری، احیای آب بندان ها، حفظ خاک و منابع خاک، آموزش و… از طریق اتحادیه ها و تعاونی های روستایی انجام می شود، عنوان کرد: ۴۰۰ هزار عضو تعاونی روستایی در گیلان داریم.

حسن پور استفاده مناسب از کود و کشت بذرهای اصلاح شده را موجب دو برابر شدن عملکرد تولید برنج دانست و تصریح کرد: وقتی کشاورزی اقتصادی شود، علاوه بر جلوگیری از مهاجرت جوانان، فروش اراضی کشاورزی و ویلاسازی نیز کاهش می یابد.

مدیر تعاون روستایی گیلان از مسئولان خواست هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف برنج سال ۱۴۰۱ اقدام کنند و گفت: به زودی شلتوک جدید به بازار می آید و کشاورزان باید بتوانند محصول سال گذشته خود را بفروشند.

وی از برنامه ریزی برای صادرات برنج و کیوی خبر داد و تاکید کرد: اتحادیه های استان امسال ۱۹۴ تن میوه شب عید را خریداری و توزیع کردند و لذا در نظر داریم صادرات داخلی را برای محصولاتی نظیر برنج و کیوی و بادام زمینی و زیتون و مرکبات راه اندازی کنیم و اتحادیه های سایر استان ها این محصولات را در فصل تولید آنها خریداری کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد