×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
ایجاد صنایع جدید با هدف تقویت تولید و اشتغال واحیای واحدهای تولیدی راکد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ نگاهی اجمالی به کارنامه ی مدیریت استان گیلان حاکی از آن است که همه توان استان گیلان در مسیر توسعه بخش کشاورزی متمرکز شود.

این نگاه از یک جنبه ” شرایط اقلیمی” قابل دفاع  است، اما واقعیت این است  که کارشناس های حوزه کشاورزی مکرر به کشاورزان توصیه داشته و دارند به جای آنکه زمین ملکی یا استیجاری خود را به کشت و تولید یک نوع محصول اختصاص دهند، چند محصول را هدف  قراردهند  تا در فصل برداشت چنانچه یک محصول به هر علت و عللی پاسخگو نبود و تولیدشان اقتصادی نشد ، امیدشان بر روی محصول دیگر متمرکز باشد.

به خاطر داشته باشیم ، گیلان سرزمینی سرسبز و بسیاری زیبا با زمین های خرده مالکی ” میانگین مالکیت حدود هفت جریب ” برای رونق اقتصادی ، تولید و توسعه به بخش های صنعت، خدمات پیشرو و معادلات و مناسبات برون مرزی هم  نیاز دارد.

در جغرافیایی مانند گیلان به لحاظ مساحت محدود اما از نظر پتانسیل های  بسیار بالا ، مدیریت علمی توصیه می کند برای تولید و اشتغال و رونق اقتصادی که توصیه همیشگی و موکد مقام معظم رهبری است ، نباید به یک بخش از تولیدات تکیه و متمرکز شود و از حوزه های مختلف  و متعددی بهره گیری کند تا کارایی تولید ، رشد اقتصادی ، تقویت اقتصادی خانواده ، اشتغالزایی و …. مسیر رشد و تعالی را به درستی در منطقه طی کند.

به  درستی آگاهیم که گیلان، استانی است با وجود وسعت محدود نسبت به تعدادی از استان های دیگر کشور عزیزمان ایران سربلند از منظر استعدادها و توانمندی ها جایگاه ویژه ای در هر سه بخش کشاورزی ، صنعت و خدمات دارد.

در این تحلیل ، حوزه اقتصاد صنعتی و تلاش های یک ساله دولت مردمی و مدیریت عالی استان گیلان مورد نظر است و مصمم شدیم نگاه برگزیده ای به بخش صنعت و دغدغه مدیران استان به ویژه دکتر اسدالله عباسی استاندار استان  گیلان که به جرائت می توان گفت، خود را وقف خدمت به استان و مردم فهیم کرده است،  نسبت به احیای واحدهای راکد که در سالهای قبل از دولت مردمی سیزدهم دچار بحران شدند هم چنین زمینه سازی مناسب برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید مورد نیاز مناسب و مرتبط با شرایط منطقه داشته باشیم.

گرچه در رسانه های معاند یا از قلم و نگاه بدخواهان نظام و متاسفانه برخی نویسندگان و فعالان رسانه ای  و سیاسی منطقه ای که همه توجه شان را  فقط و فقط  به واحدهای راکد و دارای مشکل که علت و عللی خاص دارند معطوف داشته اند – در این محتوای منطقی اقتصادی همه تلاش بر روی مستندات و آمار ارائه شده از سوی سازمان ها و نهادهای رسمی و رصد این آمار و اطلاعات قرار گرفته است.

دراین راستا استاندار پرتلاش استان گیلان به مناسبت ایام الله فجر انقلاب اسلامی عنوان کرد: از فجر انقلاب سال 1400 تا بهمن ماه 1401به موازات احیای واقعی و فعال سازی 54 واحد تولیدی راکد و غیر فعال در استان  برای بهره برداری از 144 طرح صنعتی با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی نزدیک به پنج هزار و 440 نفر همت شده است.

دکتر عباسی تصریح کرد: تنها در ده ماهه سال جاری ” فروردین تا پایان دیماه  امسال ” در مجموع برای بیش از 12 هزار و 300 نفر در حوزه ها ی صنفی ، صنعتی و معدنی اشتغال جدید، مولد و موثر فراهم شد و این روند ادامه دارد.

هم چنین در این مدت براساس اطلاعات سازمان صمت استان گیلان نسبت به راه اندازی مرکز یکپارچه مدیریت پاسخگویی و پایش خدمت 124 با 10 کاربر با هدف دریافت گزارشهای مردمی به صورت بر خط هوشمند و رعایت اولویت ها در حوزه بازار – تحول در حوزه اصناف با برگزاری انتخابات دقیق اتاق اصناف و ورود چهره هایی با انگیزه  و تحول گرا در بدنه اصناف – تاسیس اتاق فکر تولید و تجارت گیلان با عضویت نخبگان در قالب کمیته های تخصصی جهت رفع مشکلات و پایش های صنعتی ، تجاری استان – امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه گیلان ، پارک علم و فن آوری ، دانشگاه فنی حرفه ای استان اقدام و اهتمام شد.

درسالی که پشت سر گذاشته شد ، در راستای اختصاص و صدور شناسه کالا برای بیش از دو هزار  شرکت تولیدی ، صنعتی گام موثری در شفافیت زنجیره کالا و هوشمند سازی بازرسی ها از زمان ابلاغ طرح تا کنون – صدور بیش از 225 فقره جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد و 183 میلیون تومان با ظرفیت اشتغال برای 7191 نفر، صدور 127 جواز تاسیس بی نام در منطق با آمایش سرزمینی به عنوان بسته آماده سرمایه گذاری صنعتی شد.

 کسب مقام نخست در حوزه بهره وری و تامین ایمنی و رعایت بهداشتی ، صنعتی و معدنی در سطح کشور ” در واقع سازمان صمت رتبه برتر و برگزیده کشوری در حوزه ” اچ / اس/ ای / ای ” و کسب  رتبه دوم در تعداد پرداختی تسهیلات ، رونق تولید به بیش ا ز 247 واحد تولیدی و صنعتی با پرداخت بیش   از 800 میلیارد تومان با 1000 میلیارد تومان تخصیص از دیگر توفیقات بخش صنعت و معدن استان گیلان طی یک سال  به شمار می رود.

از سویی در همین مدت با پیگیری های لازم نسبت به جذب سه  سرمایه گذار در حوزه احداث پایانه محصولات کشاورزی در شهرهای انزلی ، اسالم وآستارا اقدام شد که تحولی در عرصه تسهیل صادرات کالا را به دنبال دارد و این در حالی است که در 9 ماهه سالجاری 847 هزار تن انواع تولیدات به ارزش 537 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد را نشان می دهد.

به یاری حق ، به زودی بزرگترین کارخانه بخش خصوصی در حوزه فولاد به منظور تکمیل چرخه زنجیره تامین جهت تولید آهن اسفنجی در شهر صنعتی رشت افتتاح می شود.

طبق همین گزارش عملکرد و فعالیت های یک ساله – طرح بزرگ مجتمع تفریحی، تجاری سیتادیوم با سه هزار واحد صنعتی در زمینی به مساحت 64 هزار متر مربع با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد توما ن و اشتغالزایی دو هزار نفر – مجتمع بزرگ تجاری آتیه مهر سیروان در زمینی به مساحت 5300 متر مربع با 500 واحد صنفی و سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان و زمینه سازی برای اشتغال 1300 نفر هم چنین شرکت پخش روغن موتور اسپیدی ( روغن موتور سپاهان) در حال تکمیل است.

طبق این آمار و اطلاعات دقیق و مستند باید چنانچه مصفانه ارزیابی شود، اذعان کرد: جایی برای فضا سازی ها و منفی بافی ها در جامعه وجود ندارد و باید با تحلیل های درست و آماری مبنایی این تلاشها رصد شده و  امید را در افکار عمومی تقویت کنیم ، مگر آنکه رسانه، فرد یا جمعی مقاصد دیگری را دنبال کنند ، ( حساب رسانه های بیگانه جداست).!

فعالیت های انجام شده یک سال در عرصه صنعت و معدن و خدمات به طور خلاصه و برگزیده باز هم اگر بخواهیم منصفانه بررسی و قضاوت شود، حکایت از خدمات گسترده و قابل توجه دولت مردمی سیزدهم و نماینده عالی دولت در استان گیلان دارد و بحمدالله این روند و رویه امید بخش با جدیت و شتاب تداوم دارد. انشاء الله

منبع: اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد