×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 29 اسفند - 1402
false
true
اولین گام برای مانع زدایی تولید حذف و اصلاح قوانین دست و پاگیر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ اسماعیل میرغضنفری ضمن تبریک فرارسیدن سال نو با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کرده اند، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر با تکیه بر موضوعات اقتصادی در واقع نسبت به ارائه برنامه و ریل گذاری مسیر اقتصادی کشور اقدام کرده اند و نگاه آسیب شناسانه ای نسبت به فرایند توسعه و پیشرفت در مقوله اقتصاد داشته اند و با نامگذاری سال های متعدد در چارچوب مفاهیم اقتصادی نقشه راه را برای مجریان در بخش های مختلف ترسیم نموده اند.

وی افزود: قطعا با توجه به نامگذاری سال جاری برخی مقوله ها باید مورد توجه قرار گیرد تا ابتدا از تولید و صنعت داخلی پشتیبانی شود و بعد با تسهیل شرایط، موانع برداشته شود؛ در این رویکرد باید به صنعتی شدن و خصوصی سازی توجه ویژه داشته باشیم و ضمن حفظ نیروی کار داخلی، فناوری نوین داخل به شکوفایی برسد.

فرماندار شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: باید با افزایش توان دیپلماسی زمینه صادرات محصولات داخلی فراهم و از واردات غیرضروری جلوگیری شود و در کنار همه این مسائل نواقص سیستم بانکی کشور را رفع کنیم و تولیدکنندگان بتوانند با شرایط آسان از ظرفیت بانک ها بهره مند شوند.

میرغضنفری، با بیان اینکه موثرترین مولفه در تحقق اقتصاد پایدار، حمایت از تولید دانش بنیان است، تاکید کرد: در اقتصاد امروز دنیا اقتصاد دانش بنیان مورد توجه جدی همه کشورهاست و کسانی قدرتمندتر هستند که دانش بیشتری داشته باشند؛ دانش تولید محصول و تکنولوژی ارزشمندترین موتور محرکه اقتصاد است که می تواند همه ارکان اقتصادی را تقویت کند و کشور را از وابستگی نجات دهد. در واقع اقتصاد مبتنی بر علم و دانش موجب رشد و توسعه پایدار جامعه و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی می شود.

وی به حضور مردم از طریق مشاغل خانگی در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: مشاغل خانگی مزایای بسیار زیادی دارد؛ برای نمونه باعث استقلال عمل تولیدکننده می شود و می توان برای این مشاغل ساعات کاری منعطف تعریف کرد. همچنین با برخی از ویژگی های اقشار جامعه همخوانی بیشتری دارد، زمینه مشارکت همه اعضای خانواده را فراهم می کند و افراد می توانند به واسطه آن از مزایا و معافیت های مختلفی استفاده کنند.

فرماندار انزلی اضافه کرد: مشاغل خرد و خانگی نه تنها شرایط مناسبی را برای تولیدکننده ها فراهم می کنند، بلکه به جامعه نیز کمک می کنند، زیرا می توانند نقش بسیار بالایی را در اشتغال بانوان و جوانان جویای کار داشته باشند و بستر کارآفرینی را در جامعه با قدم های کوچک فراهم کنند. این مسئله باعث استفاده بهینه از توان افراد می شود و کارآفرینی در این واحدهای کوچک نه تنها می تواند زمینه تولید را توسط بخش بزرگی از جامعه فراهم کند، بلکه موتور محرکه توسعه کشور را به حرکت وامی دارد.

میرغضنفری، با بیان اینکه تسهیل قوانین با توجه به نامگذاری سال باید در اولویت توجه دستگاه ها قرار گیرد، تاکید کرد: ما بعضا در بخش اقتصاد و تولید با قوانین دست و پاگیر و بخشنامه های زاید مواجهیم و این بروکراسی اداری تولیدکننده را بی انگیزه می کند. بنابراین اولین قدم در مانع زدایی حذف یا اصلاح قوانین دست و پاگیر است تا بخش خصوصی مجددا بالنده شود و رغبت سرمایه گذاری در بخش تولید به اقتصاد کشور بازگردد.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب سال هاست که شعار سال را در پرتو مقولات اقتصادی تبیین می کنند و مفاهیمی مانند جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کالا و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، جهش تولید و… به عنوان شعار سال مد نظر ایشان بوده لذا این مسئله نشان می دهد که شعارها مختص یک سال نیست، بلکه یک ریل گذاری و نقشه راه است.

فرماندار انزلی اظهار کرد: در سال های اخیر اقتصاد کشور به عنوان پاشنه آشیل توسعه همواره مورد هدف دشمنان بوده؛ ضمن اینکه همواره با تحریم های ظالمانه سعی شده اقتصاد کشور را ناکارآمد جلوه دهند. بنابراین همه مسئولان در همه بخش ها باید با مدنظر قرار دادن این شعارها به نحوی برنامه ریزی کنند که هدف نهایی که همان توسعه، اقتدار و خودکفایی اقتصادی است، مهیا شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد