×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 4 اردیبهشت - 1403
false
true
امسال؛ سال پربرکت و آور فندق گیلان

به گزارش «گیل بان»، منوچهر پارسافر در جمع خبرنگاران گفت: ۵۹ هزار باغدار گیلانی امسال ۲۳ هزار و ۳۶۲ تن فندق به ارزش ۸ هزار و ۱۷۶میلیارد ریال برداشت کردند که در مقایسه با میانگین عملکرد دو سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه از دلایل افزایش این محصول، تولید شرایط مساعد آب و هوایی، رعایت اصول باغداری، هرس، آبیاری و تغذیه مناسب است، ادامه داد: شهرستان های رودسر، سیاهکل، املش، تالش، رودبار و آستارا مهمترین مناطق تولید فندق در گیلان هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: ۸ واحد فرآوری و بسته بندی فندق در شهرستان های رودسر، املش و سیاهکل فعال است.

پارسافر گفت: فندق های برداشت شده علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های دیگر هم فرستاده می شود.

وی توسعه باغات فندق را یکی از برنامههای سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد و افزود: در دو سال اخیر با دادن نهال های یارانه ای به باغداران در هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شیب دار استان فندق کاشته شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به باغداران توصیه کرد برای توسعه باغات خود از ارقام پرمحصول سازگار با شرایط اقلیمی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد فندق کشور در گیلان تولید می شود، گفت: برداشت فندق از نیمه مرداد آغاز می شود و مهرماه به پایان می رسد.

پارسافر گفت: فندق، پروتئین، مواد چرب، کلسیم، فسفر و پتاسیم دارد. مصرف این محصول برای تقویت حافظه و درمان بیماری های گوارشی موثر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام /

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد