×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
افزایش 200 درصدی واردات برنج برای تنظیم بازار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ پس از نان گندم، برنج دومین کالای اساسی کشاورزی مورد مصرف عموم مردم کشورمان محسوب می‌شود، به طوری که آمارها گواه آن است مصرف سرانه برنج هر ایرانی 42 کیلوگرم است. بنابراین سالانه برای تأمین نیاز جمعیت کشور باید 3 میلیون و 570 هزار تن در کشور (3 میلیون تن نیاز مردم و 570 هزار تن برای مصارف صنعتی) تأمین شود. با این حال با توجه به تولید 2.5 میلیون تن برنج در کشورمان در سال جاری به نظر می‌رسد نیاز وارداتی کشور یک میلیون تن باشد.
با این حال با توجه به خشکسالی گسترده در سراسر جهان و وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه، کشورهای مختلف جهان به سمت افزایش ذخایر استراتژیک خود رفته‌اند، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی نیز انبارهای کالاهای اساسی خود را پر از محصول تولیدی و وارداتی کشاورزی کرده است تا سفره خانوار دچار هیچ کمبودی نشود به همین دلیل طی سال جاری تاکنون 400 هزار تن برنج مازاد بر مصرف داخل وارد کشور شده است.

تولید 2 میلیون و 500 هزار تن برنج در کشور

امسال با وجود خشکسالی گسترده در کشور، میزان تولید برنج براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی 2 میلیون و 400 تا 2 میلیون و 500 هزار تن برآورد شد که این میزان افزایشی 30 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته داشته است. به طوری که امسال 730 هزار تن در گیلان، یک میلیون تن در مازندران، 250 هزار تن در گلستان و مجموعاً 500 هزار تن در استان‌های مرکزی و جنوبی برنج تولید شده است.

این امر ناشی از حمایت‌های دولت از کشت برنج در کشورمان از جمله کاهش 50 درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم و زهکشی اراضی در استان‌های شمالی بوده است. همین امر سبب شده قیمت این کالای اساسی پرمصرف از شالیکوبی‌های شمال کشور گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش 20 درصدی را نسبت به ماه‌های گذشته داشته باشد. با وجود این همچنان گزارش‌ها حاکی از آن است که انبارهای کشاورزان و شالیکوبی‌ها پر از برنج تولید داخل است. از طرف دیگر دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بهتر بازار این محصول، ممنوعیت واردات در فصل برداشت محصول کشاورزان داخلی را ملغی اعلام کرد، زیرا قیمت این محصول در بازارهای جهانی به‌مراتب ارزان‌تر از دیگر ماه‌های سال بود که از این طریق صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت.

کاهش 20 هزار تومانی قیمت برنج در کشور

آن طور که رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل می‌گوید، هم اکنون قیمت این محصول با کاهش 20 هزار تومانی در بنکداری شهرهای شمالی کشورمان روبه‌رو شده است.
حسن تقی‌زاده می‌گوید: نرخ برنج‌های کشت دوم نزدیک به کشت اول شده است، از طرف دیگر نرخ سایر ارقام برنج نیز کاهشی است، به طوری که ندا کیلویی 40 هزار تومان، شیرودی کیلویی 45 هزار تومان و فجر کیلویی 60 هزار تومان در بنکداری به فروش می‌رسد. چندی پیش بود که وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج به کشور را ممنوع اعلام کرد، ولی پس از یک هفته اعلام کرد که واردات این محصول اساسی بلامانع است.
در همین خصوص مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام آزاد شدن واردات برنج اظهار کرده است: «با توجه به حذف ممنوعیت واردات برنج، 100 هزار تن ثبت سفارش انجام شده است.»  شهیاد آبنار تأکید کرده در راستای تنظیم بازار برنج و تأمین برنج داخلی محدودیت واردات حذف شده است. وی اظهار کرد: دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده است عرضه نامحدودی برای برنج وجود ندارد.

 جزئیات واردات برنج در 9 ماهه سال‌جاری

طی 9 ماهه سال‌جاری یک میلیون و 418 هزار و 991 تن برنج به ارزش یک میلیارد و 732 میلیون و 700 هزار دلار وارد شده، این در حالی است که طی 9 ماهه نخست سال 1400 حدود 478 هزار و 181 تن از این محصول به ارزش 407 میلیون و 489 هزار دلار وارد کشور شده بود. این آمار حاکی از آن است که واردات برنج در 9 ماهه نخست سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 941 هزار تن به لحاظ وزنی و یک میلیارد و 326 میلیون دلار به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
از طرف دیگر می‌توان گفت واردات برنج به لحاظ وزنی افزایش 197 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 263 درصدی را به خود دیده است. در این بازه زمانی به ترتیب 502 هزار و 148 تن برنج از مبدأ پاکستان به ارزش 577 میلیون دلار، 25هزار و 445 تن برنج از مناطق آزاد به ارزش 41 میلیون دلار، 688 هزار و 778 تن برنج از مبدأ هندوستان به ارزش حدود 943 میلیون دلار، 71 هزار و 438 تن از مبدأ امارات به ارزش 86 میلیون دلار، 3 هزار و 380 تن برنج از مبدأ مناطق ویژه به ارزش 5 میلیون دلار و 127 هزار و 800 تن برنج از مبدأ تایلند به ارزش 81 میلیون دلار وارد کشور شده است.

منبع: پایگاه خبری ایران جیب

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد