×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
اسب کاسپین نگین درخشان صنعت اسب کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ هوشنگ دهقان زاده یکی از فعالیت های مهم این مرکز را حفظ ذخایر ژنیتکی اسب کاسپین عنوان کرد و گفت: اسب کاسپین ارزش جهانی بالایی دارد.

وی افزود: حدود ۵۰۰ راس اسب کاسپین در کشور وجود دارد و در استان گیلان بیشترین جمعیت این گونه جانوری ارزشمند در شهرستان رضوانشهر وجود دارد.

دهقان‌زاده خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان نیز از ۴۰ راس اسب کاسپین نگهداری می شود و مطالعات و دستاوردهای مهمی از اسب کاسپین کسب شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان گفت: اسب کاسپین اسبی خونگرم است که علیرغم قد و قامت کوتاهی که دارد بسیار زیبا است.

وی تصریح کرد: اسب کاسپین متقاضیان زیادی در دنیا دارد و گسترش جمعیت آن منجر به شکوفایی صنعت اسب کشور خواهد شد.

دهقان زاده گفت: این نژاد اسپ برای اولین بار توسط خانم لوئیز فیروز و با انگیزه دستیابی به اسب مناسب جهت آموزش سوارکاری و سواری آزاد به کودکان و نوجوانان در اطراف آمل به صورت تصادفی مورد شناسایی قرار گرفت.

وی به واسطه داشتن تحصیلات در علوم دامی و آشنایی با انواع نژادهای اسب، به ویژگیهای منحصر به فرد و ارزشهای خاص این نژاد پی برد و بر اساس مطالعات و تحقیقات خود در طی مدت کوتاهی جوامع بین‌المللی پرورش اسب را مجاب به قبول این نوع اسب کوچک ایرانی به عنوان نژادی منحصر به فرد کرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان خاطرنشان کرد: اسب کاسپین به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و بر خلاف بسیاری از اسبچه‌ها که دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت هستند، اسپی مینیاتوری محسوب می‌شود و شناخت آن از روی تصویر به‌راحتی امکانپذیر نیست.

به گزارش ایسنا، اسب کاسپین دارای شباهت بسیار با اسب نژاد عرب است این اسب دارای سری کوچک، چشم‌های درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوش‌های کوچک است. پوزه این اسب کوچک و دارای منخرین باز است گردن اسپ کاسپین دارای قوس است و تناسبی مناسب دارد. یال و دم پر پشت و زیبا، کمر کشیده و بدن باریک را از ویژگی‌های اسب کاسپین است و اندام حرکتی ظریف دارد و از استخوان‌بندی بسیار قوی و محکم برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد