×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
ارتش زیمباوه «موگابه» را برکنار کرد

به گزارش «گیل بان»، ”زانو پی‌اف“ حزب حاکم زیمباوه به کمک نظامیان ارتش، «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور این کشور را از قدرت برکنار کرد.

«امرسون منانگاگوا» معاون موگابه در این حزب، با ادعای اینکه هیچ کودتای نظامی صورت نگرفته، تاکید کرد یک انتقال قدرت نرم و بدون خون‌ریزی در حال اجرا است.

منابع محلی می‌گویند موگابه و خانواده‌اش در بازداشت خانگی هستند. نیروی پلیس ملی از تمام افسرانی که در خدمت نبودند نیز خواست به سر پست‌های خود برگردند.

به نوشته وبگاه روزنامه «گاردین» فرمانده ارتش زیمباوه در نطق تلویزیونی گفت: «ما فقط اطرافیان مفسد او که با جرم‌هایشان باعث آسیب اقتصادی و اجتماعی در کشور شده اند را هدف قرار داده ایم تا آنها را به دست عدالت بسپاریم.»

وی ادامه داد: «رئیس جمهور موگابه و خانواده‌اش در سلامت هستند…به محض پایان ماموریت و نیل به اهداف، انتظار داریم تا اوضاع به حالت عادی بازگردد.»

شب گذشته نظامیان ارتش به سمت شهر «هراره» پایتخت این کشور حرکت کردند و ساختمان شبکه دولتی ZBS زیمباوه را به اشغال خود درآورد‌ند. همزمان با حضور ارتش در پایتخت، صدای 3 انفجار در این شهر شنیده شد.

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که فرمانده ارتش زیمبابوه هشدار داد که اگر روند برکناری‌ها در حزب حاکم این کشور ادامه یابد، ممکن است نظامیان مداخله کنند.

منانگاوا هفته گذشته پس از اختلاف نظر با «گریس» همسر موگابه مورد توبیخ قرار گرفته و برکنار شد. گریس اصلی‌ترین گزینه جانشینی موگابه است، اما نظامیان که روابط نزدیکی با معاون برکنارشده دارند، از منانگاگوا حمایت می‌کنند.

موگابه 93 ساله از سال 1987 به مدت 30 سال به عنوان رئیس جمهور بر زیمباوه حکومت کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد