×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
اختصاص ۷۵ میلیارد تومان برای احیای باغات چای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمدمهدی برومندی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: مساحت باغ‌های کشور سه میلیون هکتار است ضمن اینکه ۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور داریم.

برومندی با اشاره به اینکه مجموع تولید محصولات باغبانی در کنار کشت گیاهان دارویی ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است، گفت: ۲۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در کشور انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است، گفت: ۳۷ درصد اشتغال کشور نیز مربوط به این بخش است.

به گفته برومندی، ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی نیز مربوط به حوزه باغبانی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران در ۳۱ محصول باغبانی رتبه یک تا ۸ جهان را دارد.

برومندی با اشاره به اینکه به جز ۴ میوه موز، انبه، آناناس و نارگیل در تولید میوه و محصولات باغبانی خودکفا هستیم، گفت: سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار موز وارد کشور شده است که حجم این واردات رقمی در حدود ۶۰۰ هزار تن موز بوده است.

به گفته وی، سال گذشته نیز ۷۵ هزار تن انبه، ۷۲۰۰ تن آناناس و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن نارگیل وارد کشور شده است.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود مصرف سرانه میوه در کشور را ۱۵۰ کیلوگرم در سال عنوان کرد و گفت: اگر این عدد را ضرب در ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران کنیم و متوسط قیمت هر کیلوگرم میوه را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم مشاهده می‌کنیم باغداران ایرانی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ثروت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش باغبانی انجام شده است، گفت: این سرمایه گذاری برای حدود ۱۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند ضمن اینکه در هفته دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان از این سرمایه گذاری ها به بهره برداری می‌رسد و برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳ هزار و ۵۶۰ هکتار گلخانه در کشور افتتاح شده است.

وی همچنین از صادرات مرکبات ایرانی برای نخستین بار به کشور چین خبر داد و گفت: از سال گذشته تلاش‌های زیادی در حوزه بین الملل و تجارت بین المللی صورت گرفته که در یک مورد چینی‌ها خواستار صادرات مرکبات و لیموشیرین ایرانی به این کشور شدند که این صادرات در طول تاریخ باغبانی کشور بی سابقه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولید نهال گواهی شده در کشور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی تولید نهال گواهی شده است که به طور جد آن را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به کاهش تولید پسته در سال جاری اشاره کرد و گفت: کاهش تولید پسته نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده اما چندان معنا دار نیست به طوری که در سال گذشته ما ۲۸۰ هزار تن تولید داشتیم اما امسال حدود ۲۳۰ هزار تن تولید خواهیم داشت.

برومندی بر اهمیت توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی تاکید کرد و گفت: ضریب مکانیزاسیون در کشورهای توسعه یافته ۴.۵ تا ۵ اسب بخار در واحد هکتار است اما در کشور ما ضریب مکانیزاسیون از ۲.۲ عبور کرده و ۲۵ هزار تراکتور در حال حاضر در باغات کشور وجود دارد.

وی همچنین بر احیا و توسعه باغات چای کشور تاکید و اضافه کرد: از ۲۶ هزار هکتار باغات چای گیلان، ۱۰ هزار هکتار آن از چرخه تولید خارج شده و در حال تبدیل به باغ ویلا و … بود که ما از این مساله جلوگیری کردیم.

برومندی با اشاره به اینکه در سال ۷۰ هزار تن چای وارد و ۳۰ هزار تن نیز تولید می‌شود، گفت: ۷۵ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری در قالب اصلاح و احیا و توسعه باغات اختصاص داده شده که پیش بینی می‌شود با این رقم واردات چای حدود ۲۰ هزار تن کاهش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد