×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
بخش خصوصی را وارد مزایده کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که ‌در جریان سفر یک روزه به استان گیلان جهت حضور در یادواره شهدای شهرستان بندر انزلی وارد شهر رشت شده بود، در بدو ورود به استان در نشست استاندار، جمعی از مدیران و مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به موضوع زباله و پسماند در استان‌های شمالی اظهار داشت: بحث زباله علیرغم جلسات زیادی که گذاشته شد به درستی پیگیری نشد، من به مسئولان این موضوع نیز گفته بودم که حدود 13 سال وقت گذاشتیم تا دانشگاه تهران موضوع شیرآبه منطقه کهریزک را حل و فصل کند لذا در گیلان نیز باید معضل زباله را به صورت فنی و تخصصی حل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست همه قوانین موجود و بدون درگیر شدن در فرآیندهای پیچیده اداری می‌توان این معضل را حل کرد، با ارائه پیشنهادی اجرایی و فنی در این حوزه که نیازمند بودجه دولتی نیز نخواهد بود، گفت: می توان در این حوزه بخش خصوصی را وارد کرد و هر جا مطمئن شدیم 500 تن زباله در روز جمع می شود بخش خصوصی را وارد مزایده کنیم و با تسهیل حضور سرمایه گذار زمینه مساعدی برای فعالیت بخش خصوصی در این عرصه ایجاد کرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران حرفه ای در حوزه دفع زباله داریم که هم اکنون در کشورهای منطقه فعالیت می کنند، عنوان کرد: آن ها دفع و تبدیل زباله را به بهترین شکل اجرا می کنند و نمونه های خوبی برای آن در تهران، مشهد و کرمانشاه وجود دارد که می توان از تجربه و توان آن‌ها استفاده کرد‌.

قالیباف خطاب به مقامات استان گیلان افزود: با تمهید روش های مناسب برای جذب سرمایه گذار برای حل موضوع دفع زباله نه تنها پول خرج نمی کنید بلکه بعد از 20 سال این موضوع تبدیل به سرمایه ای برای استان می شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: اگر برای حل موضوع دفع زباله صرفا پیمانکار متخصص و توانمند برای آن را پیدا کنیم، آن ها روش کار را می دانند و می توانند مردم را قانع کنند، آن‌ها زباله را از مردم می خرند و ایجاد اشتغال نیز خواهند داشت.

وی تاکید کرد: البته باید منطقه دفع زباله جایی باشد که نه مردم آن را ببینند و نه بوی آن آزاردهنده باشد و از پسماند آن نیز به عنوان کود استفاده شود و به دنبال آن اشتغالزایی نیز ایجاد شود.‌

مجلس یازدهم برخلاف سایر دوره های مجلس به اولویت ها توجه کرد

آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان نیز در این دیدار، با بیان اینکه وفاق میان مسئولان در عرصه های پسماند و آسیب آن به محیط زیست بسیار خوب است، گفت: عمده مشکل پسماندها شیرآبه است به خصوص که زمین استان‌های شمالی آب دارد و این شیرآبه ها وارد این آب ها می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در حوزه بهداشت، سلامت و درمان نداریم، عنوان کرد: تعداد بیمارستان های خصوصی در استان زیاد است اما تامین هزینه درمان از این طریق نیز برای مردم بالا است.

نماینده ولی فقیه در این استان در ادامه با بیان اینکه تالاب با دریا ارتباط دارد و بخشی از درآمد مردم منطقه از طریق دریا است، عنوان کرد: 2 رودخانه از میان استان می گذرد که با ورود سرمایه گذاران می توان آن را به منشا خیری برای استان تبدیل کرد.

نماینده ولی فقیه استان گیلان در ادامه با بیان اینکه در یک دوره ای کارخانه سیمانی احداث شد که جز ویران گری و آسیب به محیط زیست چیز بیشتری نداشت، گفت: جاده های منطقه به واسطه این کارخانه آسیب بسیاری دید، این در حالی است که کارخانجات زیادی در استان تعطیل شد و چند هزار کارگر بیکار شدند.

آیت الله فلاحتی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم برخلاف سایر دوره های مجلس به اولویت ها توجه کرد، اظهار داشت: هم آوایی میان قوای سه گانه در این دوره ایجاد شد و گفتمان های آن بسیار خوب است، همچنین امروز عرصه مدیریت با افرادی مواجه است که صاحب ایده هستند لذا با معادله قوی مواجه هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تقابل جمهوری اسلامی با غرب تقابل ایمان و کفر است، افزود: من در دولت گذشته نیز گفتم از اروپا دست بردارید که یدک کش آمریکا است لذا این تقابل همواره وجود دارد و به دلیل حرکت نظام در مسیر اسلام، ما را رها نمی کنند؛ در اغتشاشات اخیر نیز تیر آن ها به سنگ خورد.

700 روستا از مجموع 1850 روستای استان، زباله های خود را تفکیک می کنند

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این جلسه، با بیان اینکه لازم است منابع اتصال راه آهن رشت- آستارا تامین شود، عنوان کرد: قرار است این راه آهن از جنوب تالاب عبور کند تا بر مسائل محیط زیستی اثر نگذارد.

استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه 38 سال است از محل پسماندهای سراوان دچار آسیب شده ایم، یادآور شد: تاکنون طرح های مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده و زمانی قرار بود تکنولوژی از آلمان برای حل آن وارد شود که با تحریم ها مواجه شدیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون دو شهر استان گیلان به لحاظ تفکیک و امحای زباله نمونه شده و 700 روستا از مجموع 1850 روستای استان، زباله های خود را تفکیک می کنند، اظهار داشت: در حوزه کود آلی دو خط داشتیم که تعطیل بود اما مجددا راه اندازی شد و قرار شد با تکنولوژی تست سرد و گرم این کود را نیز داشته باشیم که تا 22 بهمن به بهره برداری می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به بهسازی پسماندهای سراوان، عنوان کرد: برای کنترل شیرآبه تکنولوژی تاسیساتی داشتیم که جواب نداد لذا قرار شد تکنولوژی دیگری از طریق پرتودهی گاما با معرفی آقای اسلامی دریافت کنیم.

عباسی در ادامه با اشاره به تعامل خوبی که بین مقامات استان و مجمع نمایندگان استان گیلان درباره مسائل مختلف وجود دارد، عنوان کرد: این استان به لحاظ اقتصاد کشاورزی دریا محور و اقتصاد گردشگری ظرفیت های بالایی دارد که می تواند در اعتلای استان تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه با اشاره به اقتصاد کشاورزی که پایه اصلی رشد و توسعه استان است، بیان داشت: لازم است به موضوعات کشت مرکبات همچون کیوی و کشت برنج و چای توجه شود، همچنین مشکل آب استان به لحاظ حق‌آبه باید برطرف شود.

عباسی در ادامه با اشاره به مشکلات سدهای منطقه بیان داشت: مشکل سد شفارود به دلیل پیمانکار آن است و دو سال است که این موضوع حل نشده، همچنین سد پل رود تنها 80 درصد رشد داشته که سال آینده برای تامین آب موردنیاز مزارع برنج با مشکل مواجه می‌شویم از این رو باید به کشت گلخانه ای توجه شود.

استاندار گیلان در ادامه با اشاره به گردشگری این استان که در سال اخیر 42 میلیون نفر در آن اقامت داشتند، بیان کرد: موضوع گردشگری باید توسعه یافته و زیرساخت های آن تامین شود، همچنین حدود 700 تن تولید مرغ منطقه آزاد نیازمند تامین زمین است در حالی که سرمایه گذار آن وجود دارد.

برای تعیین مناطق جهت دفع زباله ممکن است شاهد چالش هایی باشیم

احمد دنیامالی در ادامه با بیان اینکه زباله تر و خشک در استان گیلان نسبت به تهران متفاوت است و میزان زباله تر در این استان بیشتر است، عنوان کرد: پیش از این وزارت کشور این تفکیک را صورت داده اما برای تعیین مناطق جهت دفع زباله ممکن است شاهد چالش هایی باشیم چرا که فشردگی بافت زیاد و زمین کم است.

25 هزار هکتار زمین در ارتفاع 110 متر حل موضوع زباله را دشوار کرده است

احمدی نماینده رشت نیز در ادامه خاطرنشان کرد: استان گیلان 25 هزار هکتار زمین در ارتفاع 110 متر دارد که حل موضوع زباله آن را دشوار کرده است.

کاظم دلخوش نیز در ادامه خواستار برگزاری جلسه ای با حضور استانداران استان های شمالی برای حل بحران زباله شد.

معطلی 2 ساله حل موضوع آب غرب استان گیلان

محمدیاری نماینده آستانه اشرفیه در این جلسه پاسداشت شهدا را جزو اوجب واجبات دانست و گفت: مسئولان باید مسیر آرمانی شهدا را طی کنند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند لذا باید موضوع آب غرب استان که 2 سال است معطل مانده برطرف شود که وزیر نیرو در این خصوص دستور صریح داده اما زیرمجموعه وی پاسخگو نیست. همچنین لازم است هرچه سریع تر موضوع کمربندی منطقه نیز برطرف شود که صاحبان اراضی نیز راضی هستند که به حداقل قیمت زمین های خود را به وزارت راه بفروشند تا این کمربندی احداث شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد