×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
ممنوعیت واردات برنج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ اخوان اکبری رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهار داشت: واردات برنج از نیمه آبان ماه سال جاری ممنوع و متوقف شده است و عملاً هیچ نوع برنج خارجی از گمرک ترخیص نمی‌شود.

وی افزود: درباره دلایل توقف واردات برنج به کشور تنها متعادل نبودن تراز تجاری کشورمان با این کشورها اعلام شده است.

ئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران هشدار داد: ممنوعیت یا توقف واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند منجر به کوچک شدن سفره مصرف‌کنندگان شود.

وی تصریح کرد: تولید محصول برنج داخلی پاسخگوی همه نیاز بازار نیست، مضاف بر اینکه باید توان خرید مصرف‌کنندگان را در نظر داشت.

وی با یادآوری این مهم که در ایام پایانی سال و هم‌زمان شدن عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان تقاضا برای برنج تشدید می‌شود، اظهار داشت: براساس آمار گمرک از ابتدای سال تا کنون حدود یک میلیون و 274 هزار تن برنج وارد شده‌ است، در حالی که نیاز کشور به واردات 1.5 میلیون تن است و تا پایان سال باید 250 هزار تن برنج وارد کشور شود.

وی ادامه داد: سفره حداقل شش دهک اول کشور، معادل نیمی از مصرف‌کنندگان برنج، وابسته به برنج‌های وارداتی است که قیمت به‌مراتب کمتر از تولیدات داخلی دارند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: هنوز مشخص نیست که ثبت سفارش‌هایی که از قبل انجام شده است مشمول این ممنوعیت هستند یا خیر و ممکن است برای هر یک از آنها بر اساس منشأ ارز، زمان ثبت سفارش آنها و کشور مبدأ واردات تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: برنج بعد از گندم دومین محصول غذایی پرمصرف در کشور است و از این رو به مسئولان پیشنهاد می‌شود پیش از تصمیم‌گیری پشت درهای بسته با انجمن واردکنندگان برنج ایران به‌عنوان نهاد تخصصی فعال در صنعت برنج و تأمین کننده کسری نیاز کشور مشورت کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران اضافه کرد: اعضای انجمن واردکنندگان برنج ایران به‌واسطه سال‌ها فعالیت و خوش‌حسابی، نزد شرکای تجاری در کشورهای مبدأ واردات برنج، برای اقتصاد کشور اعتبار کسب کرده‌اند و این‌گونه رها کردن ناگهانی بازار به اعتبار و پیشینه اقتصاد کشور آسیب جدی می‌زند.

وی با بیان اینکه “نباید فراموش کنیم که به‌دلیل تحریم، اقتصاد کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد”، مطرح کرد: فعالان بخش خصوصی تا کنون توانسته‌اند به‌اشکال مختلف تحریم را خنثی و مواد غذایی مورد نیاز کشور از جمله برنج را تأمین کنند و متوقف شدن روابط تجاری یعنی از دست رفتن کانال‌های ویژه‌ای که می‌توانستند راهگشای تجارت خارجی کشور باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد