×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
۱۴۰ کیلومتر از پروژه ریلی رشت- آستارا تعیین تکلیف می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمدپردل نژاد با اشاره به تکمیل آخرین حلقه کریدور شمال- جنوب از طریق احداث مسیر ریلی رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر افزود: تا کنون ۲۲ کیلومتر از پروژه ریلی رشت- آستارا تعیین تکلیف شده و توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار درحال اجراست.

وی عنوان کرد: در همین راستا تاکنون ۱۰ کیلومتر از مسیر از سمت رشت به آستارا زیرسازی شده و به اتمام رسیده است.

وی گفت: همچنین ۱۲ کیلومتر از مسیر از سمت آستارا به رشت هم به مناقصه گذاشته شده و پیمانکار آن انتخاب شده و توسط قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء (س) در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی هفت درصدی دارد.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان‌ به اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف اجرای ۱۴۰ کیلومتر باقی مانده در این مسیر اشاره و بیان کرد: برای این بخش از مسیر وزارت راه و شهرسازی از سازمان برنامه و بودجه درخواست ترک تشریفات مناقصه کرده تا اجرای آن نیز به قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء (س) واگذار شود؛ ضمن اینکه در کنار مقدمات کار، جذب سرمایه گذار نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای تامین مالی این پروژه نیازمند سرمایه گذاری داخلی و یا خارجی هستیم، اظهار کرد: درحال حاضر روسیه برای تامین مالی این پروژه ابراز تمایل کرده و بازدیدها و گفت وگوهایی بین ۲ کشور در این رابطه انجام شده که منجر به تفاهم هایی هم شده است و منتظریم ۲ طرف به نقطه مشترکی برای انعقاد قرار داد برسند.

مدیرحوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان اعتبار مورد نیاز محور ریلی رشت- آستارا را حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: اگر این پروژه ظرف سه سال ساخته شود با احتساب تورم تا زمان تکمیل آن در مدت زمان یاد شده این ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیاردتومان تبدیل می شود .

به گزارش ایرنا، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز اخیرا درباره این پروژه گفته بود که دولت روسیه علاقه‌مند به مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا است تا به صورت وام و یا روش‌های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند؛ به همین منظور طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان 2 کشور انجام شده است.

به گفته شهریار افندی زاده ؛ تفاهم‌نامه دو جانبه ای بین ایران و روسیه پیشنهاد شده و تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است.

پروژه ریلی رشت- آستارا با طول ۱۶۲ کیلومتر کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

اعتبار مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.

کریدور شمال – جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده این کریدور است.

این مسیر ریلی در ادامه راه آهن قزوین – رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل می‌کند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشورهای همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد