×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 28 فروردین - 1403
false
true
لزوم دستیابی به توسعه پایدار گیلان حول اقتصاد دانایی محور / شکوفایی ظرفیت های فراموش شده به کمک ابزار دانش

مریم (بهناز) فلاح رجب زاده نویسنده و پژوهشگر در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، ضمن اشاره به سیر تحولات روزافزون فناوری و توسعه پرشتاب ارتباطات در قرن حاضر، تصریح کرد: اقتضائات عصر کنونی، دانش را به مثابه سرمایه ای بی بدیل و مزیتی اصلی تبدیل کرده است.

وی با بیان این موضوع که دانش منبعی ارزشمند و راهبردی از مهارت ها، تجربیات، ارزش ها، اطلاعات و نگرش هاست، افزود: امروزه همگان بر این باورند که بدون برخورداری از دانش، توسعه اقتصادی نظام مند کشورها ممکن نخواهد بود.

رجب زاده با اشاره به اینکه پس از قرن نوزدهم و در ابتدای قرن بیستم، نقش دانش در ابداع، نوآوری و پویایی اقتصاد کشورها روشن تر و به عنوان اساس کارآفرینی و تحول اقتصادی در قرن جدید معرفی شد، گفت: هم اکنون اهمیت و نقش دانش و فناوری در توسعه اقتصادی بیشتر از گذشته مورد تأکید قرار گرفته تا حدی که منجر به شکل گیری اصطلاح جدیدی به نام ”اقتصاد دانش بنیان“ شده است.

این نویسنده و پژوهشگر از دانش به عنوان کالایی عمومی در اقتصاد امروز نام برد و خاطرنشان کرد: این منبع دائمی همواره در اختیار بنگاه­های اقتصادی قرار گرفته و طی بارها مشارکت در فرآیندهای متنوع تولیدی و خدماتی، سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده می­شود که در نتیجه آن رفاه اجتماعی گسترش و توسعه همه جانبه پایدار حاصل می­گردد.

وی با تأکید بر لزوم توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور، گفت: اقتصاد فردای جهان بر دانش استوار بوده و ضرورت دارد اقداماتی عاجل، آینده نگرانه و اثربخش با اتکا بر ظرفیت های استثنایی درون زاد موجود در همه استان های کشور و نیز تقویت و تمرکز آنها حول محور توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در مسیر بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه موجود صورت گیرد.

رجب زاده به سهم ۹۰ درصدی کسب و کارهای دانش بنیان در اقتصاد بسیاری از کشورها اشاره و تصریح کرد: استان گیلان در مقایسه با سایر استان های کشور از مزیت های ویژه و قابل توجهی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطح استانی و نیز ملی برخوردار می باشد.

وی در ادامه افزود: ظرفیت های عظیم انسانی و طبیعی موجود در گیلان به مثابه استعدادهای بالقوه ای بوده که در آمیختگی با دانش، قادر خواهند بود نقشی شایان توجه را در چشم انداز توسعه پایدار کشور ایفا نمایند، و این امر می تواند بر اساس ارزیابی موقعیت فناوری در استان، استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود نظیر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و تجارب بخش خصوصی در حوزه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی؛ به منظور راه اندازی و موفقیت کسب و کارهای دانش بنیان صورت گیرد.

رجب زاده برخورداری گیلان از حدود صد دانشگاه و مرکز آموزش عالی، مراکز رشد دانشگاهی، پارک علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده ها و… را نشان از ظرفیت عظیم علمی در این استان برای راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان و دستیابی به توسعه پایدار حول اقتصاد دانایی محور دانست.

وی با ذکر این موضوع که کسب و کارهای دانش بنیان بیشتر از فناوری های پیشرفته و یا فرآیندهای نوآورانه در محصولات، خدمات یا فرآیندهای خود بهره می گیرند، افزود: این کسب و کارها به شدت به نوآوری به عنوان یک منبع رقابتی متکی هستند و از ویژگی هایی نظیر مهارت بالا، تحصیلات عالی نیروی کار، سطح بالای تحقیق و توسعه، گرایش زیاد به صادرات، ایده محوری، درصد بالای دارایی های نامشهود و محصولات برخوردار می باشند.

رجب زاده در پاسخ به این سوال که به نظر شما چگونه کسب و کارهای دانش بنیان موجب شکوفایی اقتصاد گیلان خواهند شد؟ اظهار کرد: توسعه اقتصاد دانایی محور در استان از طریق راه اندازی این کسب و کارها قادر است ظرفیت های فراموش شده را به کمک ابزار دانش تبدیل به منابع ارزشمند و درآمدزای اقتصادی کرده و نیز با ارتقای سایر کسب و کارها و اصلاح و بهبود وضعیت دیگر ارکان و حوزه های اقتصادی گیلان، سودآوری و پایداری آنها را تضمین نماید.

وی ادامه داد: گسترش این نوع از کسب و کارها با هدف کمک به هم افزایی علوم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، گسترش اختراعات و نوآوری ها و کاربرد آنها برای تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه اختراعات و کاربردی کردن آنها در گیلان، بستر مناسب و تسهیل  شده ای را جهت تبدیل ایده های نوآورانه و خلاق فرهیختگان علمی استان در بکارگیری ظرفیت های بالقوه گیلان به عنوان منابع جدید ثروت آفرینی فرآهم نموده و نیز مشارکت هوشمند و فعالانه این قشر را در شکوفایی اقتصاد استان مهیا می سازد.

رجب زاده ترویج و گسترش کسب و کارهای دانش بنیان را موجب بکارگیری هر چه بیشتر توانایی های دانشگاه ها، واحدهای پژوهشی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان استان در سطح جامعه دانست و گفت: این مدل از کسب و کار آنان را به اجرای پژوهش های کاربردی برای رفع نیاز جامعه و تجاری سازی یافته های پژوهشی جهت ارتقای درآمد ترغیب می نماید.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای دانش بنیان از پویایی، تطبیق پذیری و انعطاف پذیری بالایی نسبت به تغییرات شرایط اکوسیستم اقتصادی کشور و جهان برخوردار هستند، یادآور شد: به همین دلیل این گونه کسب و کارها در مواجهه با تحریم ها کمتر دچار آسیب شده و از مقاومت بیشتر و قدرت سازگاری بالاتری بهره می برند.

رجب زاده در ادامه افزود: در چنین کسب و کارهایی، توانمندی لازم برای دستیابی به فناوری یا مواد اولیه جایگزین در صورت تحریم وجود دارد.

وی از کسب و کارهای دانش بنیان به عنوان یکی از اصلی ترین بازدارنده های خام فروشی نام برد و اظهار کرد: از آنجایی که توانمندی لازم جهت ایجاد و بکارگیری فناوری های پیشرفته مورد نیاز برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی فرآوری شده و با ارزش افزوده بالا در کسب و کارهای دانش بنیان به خوبی فرآهم است، این کسب و کارها مانع هدر رفت ثروت ملی از طریق خام فروشی می شوند.

رجب زاده با تاکید بر اینکه کسب و کارهای دانش بنیان قادر به کاهش هزینه های تولید، ارتقای کیفیت و بهینه سازی محصولات ازطریق دانش و فناوری های خلاقانه و نوآور هستند، تصریح کرد: با افزایش بهره وری عوامل تولید، ایجاد نوآوری های مورد نیاز بازار و کاهش قیمت تمام شده بدون نقصان کیفیت محصولات، بازارپسندی و ترغیب مردم به مصرف تولیدات داخلی افزایش و قدرت رقابت پذیری آنها تا حد زیادی ارتقا می یابد.

وی کسب و کارهای دانش بنیان را قادر به ایجاد خودکفایی پایدار در محصولات راهبردی و برخوردار از فناوری بالا دانست و خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر بسیاری از تجهیزات فوق دقیق پزشکی، کشاورزی و نظامی که تاکنون از خارج از کشور وارد می شدند توسط شرکت های دانش بنیان داخلی تولید و عاملی برای حفظ استقلال و رفع وابستگی شده است.

رجب زاده با اشاره به این موضوع که هرساله پژوهش های فرآوانی در قالب انواع پایان نامه ها، طرح های تحقیقاتی، اختراعات و… در استان گیلان به انجام می رسد، گفت: سهم قابل توجهی از این طرح ها در شمار پژوهش های کاربردی قابل تجاری سازی هستند که بنابر نیازهای اولویت دار بخش های مختلف به اجرا درآمده و از قابلیت بالایی جهت تبدیل شدن به کسب و کارهای دانش بنیان برخوردار می باشند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم ترغیب اقشار دانشور گیلان به راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان، یادآور شد: ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه و حمایت از این گونه کسب و کارها بوسیله دستگاه های دولتی و بخش خصوصی استان می تواند گامی موثر در توسعه پایدار و شکوفایی اقتصاد گیلان باشد.

 

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد