×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
شش عادت غذایی که دانستن آنها برای سلامتی ما مفید خواهد بود

به گزارش «گیل بان»؛ رژیم های غذایی بر اساس دسترسی به مواد غذایی، عادات تغذیه ای و فرهنگ از مکانی به مکان دیگر بسیار متغیر هستند.

در حالی که هنوز بسیاری از کشورها در معرض کمبود غذا قرار دارند، بیشتر مردم در سراسر جهان از غذاهای پر انرژی، پر چربی، دارای قند و نمک بالا تغذیه می کنند. شهرنشینی، کم تحرکی و توسعه سیستم حمل و نقل منجر به کاهش سطح فعالیت های فیزیکی مردم شده و جمعیت را در معرض خطر چاقی، اضافه وزن و بیماری های مرتبط با آن قرار داده است.

اهمیت تغذیه طی دوران مختلف زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. چاقی یک معضل جهانی است که کشورهای توسعه یافته و در حـال توسـعه را تحـت تـأثیر قـرار داده و در حـال حاضـر به عنوان یـک اپیـدمی جهـانی توصـیف مـی شـود.

عواقـب متعدد روانی، فیزیکی و اقتصادی چاقی به خوبی شناخته شـده است. چاقی اعتماد بـه نفـس را تحـت تـأثیر قـرار مـی دهـد و تأثیرات منفی بـر رفتارهـای اجتمـاعی دارد. بیمـاری هـای مزمنی همچون دیابت نوع دو، پرفشاری خون، و بیمـاری هـای قلبی- عروقی به میزان زیادی در بـین بزرگسـالان چـاق رایـج است. برآوردهای اخیر ملی گزارش داده اند که بـیش از 50 درصد بزرگسالان ایرانی دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

در ادامه شما را با شش عادت غذایی و سبک زندگی که دانستن آنها برای ما مفید خواهد بود آشنا خواهیم کرد.

۱- خوردن مقادیر بالای سبزیجات و میوه ها: برخی کشورها در مورد تعداد وعده های میوه ها و سبزیجاتی که ما باید روزانه مصرف کنیم، بسیار دقیق هستند. برای مثال در یونان مصرف شش وعده و در کاستاریکا و ایسلند مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز توصیه می شود. حتی در کانادا رنگ های سبزیجات مورد مصرف (یک وعده سبزیجات سبز تیره و یک وعده نارنجی رنگ در روز) نیز مشخص می شود. اندازه هر وعده با توجه به کشور می تواند بسیار متفاوت باشد؛ با این حال، تمامی دستورالعمل ها مصرف روزانه مقادیر بالای سبزیجات و میوه های تازه را توصیه می کنند.

۲- مراقب میزان مصرف چربی ها باشید: اغلب دستورالعمل های غذایی به طرق مختلف بر لزوم کاهش چربی های جامد و اشباع شده تاکید کرده و توصیه هایی برای جایگزینی چربی های حیوانی با روغن های گیاهی ارائه می دهند. در یونان، روغن زیتون و در ویتنام روغن کنجد و بادام زمینی برای مصرف مورد توصیه قرار گرفته است. این امر نشان دهنده اهمیت قابلیت دسترسی به مواد غذایی و اولویت فرهنگی در دستورالعمل های غذایی هر کشور است.

۳- میزان مصرف غذاها و نوشیدنی های با قند بالا را کاهش دهید: شکر فراوری شده برای سلامتی ما مضر است. دستورالعمل های غذایی در هر کشوری بر لزوم حفظ رژیم غذایی با قند پایین و انتخاب میوه های فراوری شده یا نوشیدنی های طبیعی کم شیرین توصیه می کنند. هم اکنون قند استویا که حاصل فراوری برگ های گیاهی با نام علمی Stevia rebaudiana است در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن و برزیل به فراوانی در مواد غذایی به کار برده می شود و تا حد زیادی جایگزین قند و شکر معمولی شده است.

۴- مصرف سدیم (نمک) را محدود کنید: بر اساس بسیاری از گزارشات علمی کاهش مصرف نمک سلامت ما را حفظ خواهد کرد. بسیاری از کشورها اقدامات مختلفی را در جهت کاهش نمک به اجرا در آورده اند. نیجریه استفاده از گوشت های فراوری شده را کاهش داده و جزیره مالت غذای آماده پر نمک را محدود ساخته است. از سوی دیگر، کلمبیا مصرف گوشت های فراوری شده، غذاهای کنسروی و محصولات بسته بندی شده را که معمولا دارای محتوای بالای نمک هستند، محدود کرده است. در همه کشورها، توافق کلی بر این است که رژیم های با نمک پایین برای سلامت بشر بهتر هستند.

۵- به طور منظم آب بنوشید: تمامی دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که آب بهترین چیز برای رفع تشنگی است. البته، لازم است که همیشه در ابتدا از سلامت آب نوشیدنی مطمئن شویم.

۶- فعالیت جسمانی بخشی از برنامه روزانه شما باشد: برای مردمی که مشاغل یا سبک زندگی کم تحرک تری دارند، 30 دقیقه ورزش در روز اقدامی بسیار ضروری است. البته برخی از دستورالعمل های تغذیه ای برای افرادی که مشاغلی نیازمند کار فیزیکی سخت دارند، ورزش اضافی را از اهمیت بالایی برخوردار نمی دانند.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد