×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403
false
true
درآمد حاصل از کاهش نیم دانه شدن برنج گیلان در جیب برنجکاران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ قاسم جوادزاده در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: استان گیلان ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی دارد و تاکنون ۷۲۵ از این کارخانه ها نوسازی و اصلاح ساختار شده اند.

وی با بیان اینکه هر کارخانه نوسازی شده بین ۳ تا ۷ درصد کاهش ضایعات را به دنبال دارد، افزود: از مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوکی که در گیلان تولید می شود، با نوسازی کارخانه های شالیکوبی در مجموع از نیم دانه شدن ۵۰ هزار تن برنج سفید جلوگیری شده و درآمد حاصل از آن به جیب کشاورز می رود.

جوادزاده خاطرنشان کرد: اگر به طور میانگین تفاوت قیمت نیم دانه را با برنج کامل هر کیلو ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم ۱۲۵۰ میلیارد تومان درآمد عاید برنجکاران شده که برای هر کشاورز چهار میلیون تومان درآمد بیشتر کسب شده است.

وی ادامه داد: هر ساله ستاد تنظیم بازار برای نرخ شالیکوبی ها جلساتی برگزاری می کند و امسال در این ستاد سه نرخ برای تدبیل شالیکوبی ها اعلام شد.

مدیر توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کارخانه های معمولی به ازای هر کیلو تبدیل شلتوک به برنج سفید ۱۶۰۰ تومان، کارخانه شالیکوبی درجه دو  ۱۷۵۰ تومان و کارخانه های درجه یک ۱۹۰۰ تومان می توانند دریافت کنند.

وی تصریح کرد: برخی از کشاورزان توافق می کنند که به جای پول برنج بپردازند که بلامانع است و کسی نمی تواند در این توافق مداخله کند.

جوادزاده گفت:در بحث نظارت بر رعایت نرخ شالیکوبی ها که از اول شهریور شروع شده است، تاکنون در همه ۱۷ شهرستان گیلان نظارت انجام شده و تعدادی از متخلفین نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد