×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
حفاظت از ۱۳ ذخیره گاه جنگلی گیلان/ خشکسالی و احتمال شیوع آفات در جنگل ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمدرضا عبدالهی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هکتار طرح توسعه جنگل و ۸۰۰ هکتار طرح غنی سازی جنگل در سطح اراضی جنگلی استان گیلان اجرایی شده است، اظهار کرد: اقدام به نهال کاری در مناطق بالادست جنگل ها و داخل حفره های جنگلی کردیم.

وی با اشاره به پیامدهای تغییر آب و هوا و افزایش دما و کاهش بارندگی بر اراضی جنگلی، افزود: کاهش بارندگی و افزایش دما در کوتاه مدت بر جنگل اثرگذار نیست، اما طولانی شدن دوره های خشک و نوسان در میزان بارندگی و افزایش بارندگی های شدید در درازمدت برخی از گونه های جنگلی را تهدید می کند و باعث ضعیف شدن آنان و در نهایت حمله آفات و بیماری ها می شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، تنش خشکی طی سنوات گذشته را یکی از عوامل ایجاد بیماری در گونه شمشاد دانست و تصریح کرد: افزایش دما و کاهش بارندگی از ابتدای سال تاکنون عرصه های نهالکاری شده را با آسیب مواجه کرده و لذا به محض بهبود شرایط آب و هوایی اقدام به جایگزین کردن نهال های آسیب دیده می کنیم.

عبدالهی، از اجرای طرح واکاری(نهالکاری در لا به لای درختان) خبر داد و خاطرنشان کرد: استان گیلان دارای ۱۳ ذخیره گاه جنگلی است.

وی ذخیره گاه های جنگلی را شامل توده های خاص و در معرض انقراض دانست و اضافه کرد: گونه های هیرکانی همچون شاه بلوط، اُرس، شمشاد، سرخدار، سفیدپلت و… که در حال ضعیف شدن هستند، به صورت توده های طبیعی تحت حفاظت شدید قرار می گیرند و در این راستا اقدام به نصب ۱۳ آگهی قرق برای هر ۱۳ ذخیره گاه استان کردیم.

معاون امور جنگل گیلان، با بیان اینکه همه عرصه های جنگلی تحت حفاظت هستند، اما ذخیره گاه ها به صورت ویژه حفاظت می شوند، گفت: مجازات هرگونه تصرف، تخریب، قطع درخت و آتش سوزی در ذخیره گاه ها بسیار شدید و قاطع خواهد بود.

وی از راه اندازی ۴۱ پارک جنگلی طبیعی و دست کاشت در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: ۲۷ پارک از این ۴۱ پارک برون سپاری شده و مابقی تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان است.

عبدالهی، هدف از راه اندازی پارک های جنگلی را بهره برداری مردم از مواهب طبیعی به صورت حفاظت شده دانست و اظهار کرد: حضور کنترل نشده مردم در عرصه های جنگلی بسیار خطرناک است، زیرا موجب کوبیده شدن خاک و از بین رفتن نهال های جوان و شکستن شاخ و برگ درختان و آتش سوزی در جنگل می شود لذا مناطق جنگلی قابل دسترس و نزدیک به شهرها را برای حضور گردشگران فراهم کردیم.

معاون امور جنگل گیلان، پارک های جنگلی را دارای سه زون حفاظتی، تفرج گسترده و تفرج متمرکز دانست و یادآور شد: زون تفرج متمرکز ویژه حضور مردم است، اما زون تفرج گسترده تنها به مسیرهای عبوری از داخل جنگل ختم می شود؛ این در حالی است که گردشگران اجازه ورود به زون حفاظتی پارک های جنگلی را ندارند.

وی از گردشگران بومی و غیر بومی خواست با توجه به افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی طی روزهای پیش رو از روشن کردن هرگونه آتش در داخل جنگل ها خودداری کنند و متذکر شد: امروز دنیا با پدیده افزایش دما و خشکسالی و ریزگردها مواجه است که نتیجه از بین رفتن عرصه های جنگلی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد