×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
توسعه شیمی سبز، گامی به سوی رفع معضلات زیست محیطی

مهندس عادل پرتوی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ با اشاره به سه اصل اساسی در رویکرد جهانی به شیمی سبز تصریح کرد: امروزه دستیابی به پایداری به ویژه در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست از اهداف کلان توسعه رشته های جدید علمی محسوب می شود و علم شیمی از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه شیمی از جمله علومیست که ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره انسان ها دارد، گفت: این علم نقش موثری در توسعه صنعت برعهده داشته است بطوریکه حصول دستاوردهای شگرف کنونی بدون بهره گیری از آن قابل تصور نیست.

پرتوی افزود: یکی از مهمترین اهداف در شیمی قرن 21، جایگزین کردن فرایندهای مضر از نظر محیط زیست با راهها و مسیرهایی است که از نظر انرژی مطلوب بوده و در کل از تولید و استفاده مواد شیمیایی خطرناک جلوگیری نماید و همچنین منجر به تولید مقادیر بیشتری از محصولات در انتهای فرآیند گردد.

وی ضمن بیان اینکه شیمی سبز یا شیمی پایدار وجدان بیدار ولی فراموش شده علم شیمی است، گفت: این نگرش جدید که در پاسخ به آسیب ها و خسارات روز افزون علم شیمی پدید آمد درصدد ایجاد تحولی بنیادین در راستای جهانی پاک تر، امن تر و بهره ورتر است.

پرتوی با تاکید بر نقش موثر ترویج شیمی سبز در کاهش بیماری ها و آلودگی های محیط زیست در کشور تصریح کرد: پسماندهای شیمیایی حاصل از کارخانجات، بیمارستان ها و … عامل اصلی بسیاری از بیماری های لاعلاج و آسیب های زیست محیطی هستند.

وی ادامه داد: ترویج و توسعه شیمی سبز در کشور و نهادینه سازی اصول آن مسیری امیدوار کننده در جهت پیشگیری، کاهش و برطرف کردن این معضلات خواهد گشود.

پرتوی با اشاره به ضرورت آشنایی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با مبانی شیمی سبز اظهار کرد: با توجه به اهمیت این شاخه از شیمی در پایداری منابع در دسترس بشر و روند حال حاضر در تخریب محیط زیست، آشنایی سنین مختلف با سطوح مقدماتی تا پیشرفته شیمی سبز امری غیرقابل انکار می باشد.

این کارشناس ارشد شیمی با اشاره به اهمیت اجرای تحقیقات کاربردی در حوزه شیمی سبز تصریح کرد: این حوزه بستری مساعد به منظور ایده پردازی، خلاقیت، نوآوری، ابداع و اختراع فراهم کرده است.

پرتوی در پایان افزود: با توجه به نیازهای صنایع مختلف داخلی و وجود بازارهای خارجی برای محصولات نوآورانه و دانش بنیان شیمی سبز، توسعه تحقیقات دانشگاهی در این حوزه از اهمیت برخوردار است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد