×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
استویا، جایگزین شکر می شود

علی رنجبر در گفت و گو با «گیل بان»، با اشاره به روند صعودی رشد جمعیت و ارتقای سطح رفاه عمومی جامعه گفت: یکی از چالش های عمده پیش روی جوامع امروزی، تامین منابع غذایی سالم و مناسب است.
وی با بیان اهمیت ویژه موضوع “امنیت غذایی” برای کشورها افزود: به منظور دستیابی به این هدف یافتن منابع غذایی پایدار و جایگزین، و همچنین بهبود فناوری های موجود در تهیه و فرآوری غذا و ارائه دستاوردهای پیشرفته و نوین در این حوزه اجتناب ناپذیر می باشد.
رنجبر با اشاره به کاربرد انواع شیرین کننده ها در طیف وسیعی از محصولات غذایی گفت: رایج ترین شیرین کننده در کشور ما شکر است که در زمره یکی از کالاهای راهبردی همواره مورد توجه و حمایت دولت ها قرار دارد.
وی در ادامه افزود: تخمین زده می شود که تعداد کل مبتلایان جهان به دیابت نوع دوم در سال 2030 میلادی به 336 میلیون نفر برسد که سهم بزرگی از آن به علت مصرف بیش از حد قند، شکر و شیرین کننده های مصنوعی است.
رنجبر با تاکید بر لزوم توجه به منابع جایگزین شکر در سبد خانوار ایرانی تصریح کرد: مضرات مصرف شکر بیش از فواید حاصل از آن است و مصرف بی رویه آن عامل بیماری های فراوانی از جمله سرطان، چاقی، پوکی استخوان و غیره می باشد.
این پژوهشگر گیلانی شیرین کننده استویا را بهترین جایگزین برای شکر ذکر کرد و افزود: استویا گیاهی چند ساله از خانواده کاسنی است که بعلت برخورداری از ترکیبات شیرین در ساختار برگ ها و ساقه خود قادر به ایفای نقش شکر در صنایع مختلف غذایی و دارویی و نیز زندگی روزمره بشر می باشد.
وی ادامه داد: گلیکوزیدهای استویوزید و ربادیوزید اصلی ترین ترکیبات عامل شیرینی استویا هستند و FDA در سال 2008 میلادی گلیکوزیدهای این گیاه را به عنوان یک افزودنی سالم و بی خطر به رسمیت شناخت.
رنجبر با بیان ویژگی های برتر استویا نسبت به سایر شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی شناخته شده گفت: مزیت شیرین کننده های طبیعی استویا عاری بودن آنها از کالری است در حالی که در هر 100 گرم شکر حدود 387 کالری انرژی وجود دارد.
وی با اشاره به این نکته که مکانیسم های فیزیولوژیک بدن انسان قادر به متابولیسم گلیکوزیدهای شیرین موجود در استویا نیست، اظهار کرد: این گلیکوزیدها بدون هیچ گونه جذب کالری از بدن انسان خارج می شوند.
رنجبر با بیان اینکه استویا در آینده ای نه چندان دور جایگزین مصرف شکر در کشور خواهد شد، تصریح کرد: هم اکنون این شیرین کننده افزودنی محبوب کشورهایی از قبیل برزیل، ژاپن و چین بوده و مصرف آن در سطح جهان به شکل چشمگیری در حال افزایش می باشد.
وی در پایان افزود: با توجه به روند افزایش مبتلایان به دیابت در کشور و ضرورت اجرای برنامه های پیشگیرانه در این حوزه، جایگزینی و رواج مصرف استویا به جای سایر شیرین کننده ها امری ضروری است.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد