×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
گیلان ۱۲ هزار مشترک فیبر نوری دارد/ خسارت چند میلیاردی سرقت سیم تلفن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ فرزاد توکلی، ضریب نفوذ را نسبت تعداد مشترکین به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان گیلان دانست و اظهار کرد: در گیلان حدود یک میلیون مشترک تلفن ثابت داریم که ضریب نفوذ ۴۲ درصدی را نشان می دهد.

وی ضریب نفوذ تلفن همراه را بیش از ۱۸۷ درصد دانست و افزود: در گیلان چهار میلیون و ۷۰۰ هزار سیم کارت ثبت شده و رتبه سوم کشور را در این بخش داریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، ضریب نفوذ اینترنت ثابت(اعم از ADSL و فیبر) را از شاخص های مهم ارتباطاتی دانست و عنوان کرد: ضریب نفوذ اینترنت ثابت در گیلان ۱۳.۵ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه بیش از ۱۲۵ درصد است.

توکلی، با اشاره به رتبه هشتم گیلان در شاخص توسعه ارتباطات، اضافه کرد: در گیلان ۴۲۰ دفتر فعال پیشخوان دولت و در روستاها ۳۷۰ دفتر ICT داریم.

وی نظارت بر دفاتر پیشخوان دولت را بر عهده یکی از مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و گفت: معمولا بازدیدهای میدانی از دفاتر با هدف اجرای نرخ نامه های تایید شده صورت می گیرد و مردم نیز می توانند از طریق سامانه ۱۹۵ شکایات خود را اعلام کنند.

مدیرکل ارتباطات گیلان با بیان اینکه محدودیتی برای صدور مجوز دفاتر پیشخوان وجود ندارد، عنوان کرد: متقاضیان می توانند از طریق سایت وزارت ارتباطات و یا درگاه صدور مجوزها اقدام به ثبت نام کنند.

وی در ادامه به پهنای باند اینترنت در گیلان اشاره و بیان کرد: در کلیه مراکز شهرستان ها و شهرهای استان پوشش نسل ۳ و نسل ۴ داریم و اخیرا نسل ۵ نیز در دو شهر رشت و انزلی افتتاح شده؛ البته تمرکز ما بر توسعه روستایی است، زیرا ۱۰۰ روستای فاقد اینترنت داریم.

توکلی با بیان اینکه ۱۶۶ روستا فاقد سرویس روی موبایل خود هستند، خاطرنشان کرد: از دهه فجر سال گذشته تاکنون ۴۶ روستا را به اینترنت پر سرعت متصل کردیم و ۱۰ روستای دیگر تا پیان سال متصل می شوند؛ همچنین ۱۱۰ روستا باقی مانده را تا شهریور ماه ۱۴۰۲ به اینترنت پر سرعت متصل می کنیم.

مدیرکل ارتباطات گیلان برنامه بالادستی وزارت ارتباطات را اتصال ۸۰ درصدی جمعیت روستایی به اینترنت پر سرعت دانست و تاکید کرد: تا شهریور ماه ۱۴۰۲ صد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان اینترنت پر سرعت دارند.

وی تمرکز وزارت ارتباطات را بر اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری(اFTTH) دانست و اظهار کرد: در تمام شهرهای گیلان پروژه های فیبر نوری یا اجرا شده و یا در دست اجراست و در حال حاضر ۱۲ هزار مشترک فیبر نوری داریم و به همین اندازه ظرفیت وجود دارد.

توکلی یادآور شد: وزارت ارتباطات و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برنامه دارد که تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ فیبر نوری را برای ۸۰ درصد از خانوارها و کسب و کارهای کل شهرهای استان فعال کند و هم اکنون اپراتور سرمایه گذار مشخص شده است.

وی یکی از مزیت های فیبر نوری را جلوگیری از سرقت سیم های تلفن دانست و گفت: زیرساخت های شهر هوشمند از جمله توسعه دکل های نسل بالا و فیبر نوری را دنبال می کنیم و برنامه ریزی کردیم تا پایان سال آینده تمام شهرهای گیلان را به نسل ۵ مجهز کنیم، اما در حال حاضر به اندازه زیرساخت سرویس و خدمات نداریم و دستگاه ها و شهرداری ها باید سرویس های دولت الکترونیک را پیاده سازی کنند.

مدیرکل ارتباطات گیلان ۱۵ درصد شرکت های دانش بنیان استان را در حوزه فناوری اطلاعات دانست و تصریح کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و برای ۵۴ نفر شغل ایجاد شده است.

وی ۹۹.۹ درصد از سنجش و محاسبات میزان تشعشع دکل های مخابراتی را زیر مقدار مجاز دانست و افزود: خسارت بزرگی از ناحیه سرقت سیم تلفن داریم و سال گذشته ۲۶ میلیارد تومان و امسال هشت میلیارد تومان خسارت دیدیم که توسعه استان را عقب می اندازد؛ البته در مناطق روستایی بیشتر شاهد این اتفاق هستیم و باید به سمت کابل های خاکی و فیبر نوری برویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد