×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
گیاهان بومی در اولویت طرح های پژوهشی قرار گیرند

به گزارش «گیل بان» رضا خسروی دانش با اشاره به پیشگامی دانشمندان ایرانی در بسیاری از علوم مربوط به گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح کرد: مسلمانان همواره در طول تاریخ به علت کوشش بسیاری که در شناسایی گیاهان دارویی داشتند، پیشرو دانش داروسازی بودند.

اهمیت ورود شرکت های دانش بنیان به بازار گیاهان دارویی کشور

عضو پژوهشکده تحقیقات گیاهان راهبردی گیلان با بیان اینکه حجم بسیار بزرگی از فرآورده های دارویی از بنیان گیاهی برخوردارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از داروهای پیشرفته و پرکاربرد در سطح جهان از گیاهانی بدست آمده اند که روزگاری اثرات درمانی آنها توسط دانشمندان ایرانی شناسایی شده بود.

وی با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از سوی نهادهای علمی و تحقیقاتی در مورد معیارها و دستورالعمل های مصرف گیاهان دارویی و فرآورده های حاصل از آنها گفت: بسیاری از قوانین و استانداردهای مربوط به تولید، فرآوری و خرید و فروش گیاهان دارویی نیازمند بازنگری و اصلاح است.

خسروی دانش با بیان اینکه توسعه آموزش طب سنتی در سطوح عالی محتاج افزایش و تنوع تولیدات دارویی گیاهی استاندارد و شناسنامه دار است، افزود: ایجاد ارتباط و شبکه سازی نظام مند بین نهادهای علمی- نظارتی و شرکت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی کمک شایانی به این هدف خواهد کرد.

وی به اهمیت ورود شرکت های دانش بنیان داروسازی به بازار گیاهان دارویی کشور اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح دانش فنی و افزایش کیفیت و مرغوبیت تولیدات دارویی گیاهی از جمله مزیت های ورود چنین شرکت هایی است.

گیاهان بومی در اولویت طرح های پژوهشی قرار گیرند

خسروی دانش با اشاره به ارز آوری بالای محصولات دارویی گیاهی و استقبال چشمگیر از آن در کشورهای مختلف دنیا خاطرنشان کرد: گسترش همکار ی های بین المللی در حوزه آموزش، پژوهش، فرآوری و بازاریابی گیاهان دارویی نوید بخش درآمدی پایدار برای کشورمان خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم حفاظت و جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی انحصاری کشورمان و تمرکز بیشتر بر روی اصلاح آنها یادآور شد: گیاهان بومی و خاص منطقه ایران که در سایر نقاط جهان وجود نداشته یا از پراکنش بسیار محدودی برخوردارند باید در اولویت طرح های پژوهشی بهنژادی و بهزراعی جهت کشت و کار وسیع قرار گیرند.

خسروی دانش به ضرورت گردآوری و ساماندهی اسناد، کتب علمی و میراث مربوط به دانشمندان طب اسلامی اشاره کرد و افزود: دانشمندان مسلمان برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری های صعب العلاج نسخه های کارآمد و موثری از طریق ترکیب و فرمولاسیون گیاهان دارویی ارائه کرده اند که هم اکنون در اکثر دانشگاه های مدرن جهان مطالعاتی بر روی اثرات شفابخشی آنها در دست اجرا است.

لزوم ترویج گیاهان دارویی و طب سنتی در سطح مدارس کشور

وی ایجاد و توسعه رشته ها و میان رشته های تخصصی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های دارویی حاصل از آنها را یکی از مهمترین نیازهای کشور دانست و گفت: با توجه به علاقمندی موجود در سطح جامعه و همچنین در بین دانش آموختگان رشته پزشکی به ادامه تحصیل در این زمینه، لازم است تمهیدات لازم از سوی وزارت بهداشت و همچنین وزارت علوم اندیشیده شود.

خسروی در پایان به اهمیت ترویج گیاهان دارویی و طب سنتی در سطح مدارس کشور اشاره کرد و گفت: بومی سازی فناوری های پیشرفته جهان در داخل، برندسازی ملی در سطح بین المللی، تجاری سازی محصولات دانش بنیان دارویی و نیز ایجاد بازار مرجع گیاهان دارویی و فرآورده های آنها، از ملزومات توسعه کشور در این حوزه پربازده اقتصادی است.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری از گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد