×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
کتاب «پراکنش جهانی گونه های بامبو» منتشر شد

به گزارش «گیل بان» کتاب “پراکنش جهانی گونه های بامبو”، تألیف ابراهیم آذرپور، امیر مرادی، رضا حیدری نژاد، مرتضی قاسم زاده، محمد نیری، حمید ضیائی دوستان، نریمان بابائی سبزیکار لنگرودی، محمدعلی اخوان فلاحتکار و حمید رضا بزرگی به همت مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان منتشر شد.

دکتر ابراهیم آذرپور مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به ناچیز بودن منابع انتشار یافته در کشورمان در خصوص جنبه های مختلف گیاه بامبو به ویژه پراکنش جهانی گونه های آن تصریح کرد: هدف از تألیف کتاب حاضر تامین نیاز پژوهشگران و نیز توسعه و ترویج گیاه بامبو به عنوان محصولی راهبردی جهت توسعه اشتغال مولد است.

وی با بیان این موضوع که مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان همواره پیشگام توسعه پژوهش های کاربردی در زمینه این گیاه بوده است، افزود: ارتباطات بین المللی این نهاد موجب جلب توجه جهانیان به صنعت بامبو در ایران و قرارگیری نام کشورمان در زمره کشورهای مطرح در این حوزه شد.

آذرپور با اشاره به این که زندگی و معیشت دو و نیم میلیارد نفر در جهان با بامبو مرتبط است، گفت: سطح زیر کشت این گیاه در جهان حدود ۳۱ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، و در آسیا ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار هکتار بوده که این قاره حدود ۵۵ درصد سطح زیر کشت جهانی را به خود اختصاص می دهد.

وی به ارزش تجارت جهانی ۶۰ میلیارد دلاری بامبو اشاره کرد و افزود: شهرستان لاهیجان به عنوان پایتخت بامبوی کشور و دارا بودن بخش عظیمی از ذخایر مادری بامبو می تواند مکان مناسبی جهت توسعه فعالیت های پژوهشی در حوزه گزینش و اصلاح ارقام جدید این گیاه برای اقلیم های مناطق مختلف کشورمان باشد.

حمیدرضا بزرگی سرپرست گروه نویسندگان این کتاب در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به این که بامبو یکی از ویژگی های فرهنگی و اکولوژیک بسیاری از کشورهای آسیایی، آمریکایی و آفریقایی به شمار می رود، گفت: این گیاه تاکنون توانسته منافع فراوان زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را برای کشورهای این نواحی به ارمغان آورد.

وی با بیان این موضوع که بامبو گیاهی چند منظوره است، خاطرنشان کرد: این گیاه در بسیاری از زمینه ها به علت برخورداری از ساقه های چوبی می تواند جایگزین مناسبی برای چوب سایر درختان باشد و نیز به علت برخورداری از خصوصیات رشدی و عملکردی منحصر به فرد، قادر به کاهش شدت پدیده های ناشی از تغییرات جهانی اقلیم خواهد بود.

بزرگی در ادامه تصریح کرد: بامبو همانند برنج، ذرت، گندم و نیشکر یکی دیگر از گیاهان خانواده بزرگ غلات بوده که به شکل جدایی ناپذیری با معیشت بشر پیوند خورده و نیازهای او به پناهگاه، غذا، کاغذ و بسیاری از موارد دیگر را برآورده ساخته است، به گونه ای که در سطح جهان به آن لقب هزار کاربردی داده اند.

وی با اشاره به این که سیستم ریزوم در گیاه بامبو به خوبی توسعه یافته و بنیان ساختاری آن را تشکیل می دهد، گفت: این ساختار زیرزمینی بسیار منشعب است و دلیل اصلی پراکنش سریع و پایدار بامبو در یک منطقه به شمار می رود.

بزرگی با تاکید بر ضرورت تالیف کتاب حاضر با توجه به نیازهای پژوهشی در این زمینه تصریح کرد: در این کتاب اهمیت بامبو، خصوصیات گیاهشناسی و رده بندی، نقش آن در محیط زیست، صنعت راه و ساختمان و تغذیه دام و از همه مهمتر پراکنش جهانی گونه های بامبو مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در پایان با اشاره به رسالت مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی استان گیلان در حوزه شبکه سازی محققین با توجه به نیازهای ترویجی و پژوهشی بامبو در کشور خاطرنشان کرد: کتاب حاضر منبعی ارزشمند و مشوقی مطلوب جهت برانگیختن توجه هرچه بیشتر پژوهشگران به این گیاه مفید و ارزشمند خواهد بود.

کتاب “پراکنش جهانی گونه های بامبو” در ۷ فصل شامل مقدمه ای بر گیاه بامبو، شرح گیاهشناسی، روش های تکثیر بامبو، بامبو و محیط زیست، بامبو و صنعت راه و ساختمان، بامبو منبعی برای تغذیه دام و طیور و پراکنش جغرافیایی گونه های بامبو در جهان به همت مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان در ۸۱۸ صفحه منتشر و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است.

منبع: علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد