×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 1 اردیبهشت - 1403
false
true
کتاب منشآت خان احمد گیلانی به تصحیح و پژوهش دکتر عباس پناهی به چاپ رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ کتاب منشآت خان احمد گیلانی به تصحیح و پژوهش دکتر عباس پناهی عضو هیأت علمی گروه تاریخ پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و به کوشش موسسه پژوهشی میراث مکتوب به چاپ رسید.
اثر حاضر با دارا بودن بیش از 162 نامه، کاملترین مجموعه منشآت خان احمد گیلانی بوده که نگارش آن از 994 ه.ق شروع شده و تا 1106ه.ق پایان می پذیرد. این نسخه تازه‏ یاب، نزدیک ترین نسخه به زمان حیات خان احمد بوده و با توجه به در برداشتن نا‏مه‏ های جدید چاپ نشده، برخی از زوایای تاریخ گیلان در دوره صفویه را بازگو می­کند. همچنین در این نامه ها می توان به زوایای پنهان اوضاع فکری، زبانی، اقتصادی، اجتماعی، دینی و فکری دودمان های محلی گیلان و عصر صفوی آگاه شد.
به دلیل اهمیتی که اسناد حاضر در بررسی و پژوهش های مربوط به گیلان عصر صفوی دارد، منشآت حاضر می تواند منبع اصلی بسیاری از پژوهش های عصر صفوی قرار گیرد.
مصحح علاوه بر بازخوانی و پژوهش متن حاضر، تلاش نموده تا به شیوه انتقادی و تطبیقی با سایر نسخه های موجود متن نامه را به دقت مورد بررسی و نقد علمی قرار دهد. علاوه بر آن افزودن هفتاد و دو صفحه مقدمه بر متن کتاب، بر غنای اثر افزوده است.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد